Annons

hitta vinterfåglar utanför Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
vart i Stockholmsområdet (och runt omkring) skall man bege sig för att hitta fåglar under vintern?
Håller mig helst utanför innerstaden, jag vet att man hittar svanar och dylikt inne i stan, och även ute på djurgården finns det ju olika platser, men utöver det tänker jag liksom?

Finns det några givna ställen utanför staden? alla tips är välkomna. :)
 

Mr Keys

Aktiv medlem
ja, Fysingen är bra, har varit där flera gånger, är bara lite osäker på hur det är under vintertid...men man kan ju ta en sväng dit och kolla iofs. :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Antar att det är fotoalternativ du är ute efter och inte ren fågelskådning. Stockholm är lite "avslaget" när det gäller fåglar och vinter, men Stockholms ström (som iofs ligger mitt i centrala delarna av stan) är mycket bra ställe där det samlas mycket fåglar om vintern. Annars så är Råstasjön och Lötsjön bra alternativ, där hägrar, änder och de nästan rikskända vattenrallarna övervintrar. Isbladsviken på Djurgården är också det en enkel lokal att ta sig till. För strömstare rekommenderar jag Nyfors i Tyresö.

Fågelmatningar finns det lite varstans, en del publika där man kan lägga upp en bra strategi för bilder på ett enkelt sätt. Kolla också av Artportalen för färska fågelrapporter i och runt Stockholm.

Lycka till!

/ Daniel
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Finns det bra P-platser nära Råstasjön eller Lötsjön ?
Jag vet att det finns en P-plats, inte jättestor men det finns, vid Nyfors.

Hade tänkt utnyttja mellandagarna till att öva på fågelfoto och kamerahantering.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns det bra P-platser nära Råstasjön eller Lötsjön ?
Jag vet att det finns en P-plats, inte jättestor men det finns, vid Nyfors.

Hade tänkt utnyttja mellandagarna till att öva på fågelfoto och kamerahantering.
När jag besöker Råstasjön så brukar jag parkera vid den övergivna byggnaden nordväst om sjön (väster om tennishallen). Tror det är en nedlagd trafikskola?? Egentligen är det kanske p-förbud på den ytan men jag tror inte den "patruleras". Det finns i alla fall gott om plats. Sedan är det bara att går rakt in i skogen så är du 100 meter från fågelmatningsstationen.

Ibland har jag parkerat sydöst om sjön, snott en av besöksplatserna till flerfamiljshusen där.

Hägrarna hittar du i sjöns sydvästra hörn. Fågelmatningen som sagt vid nv hörnet. I östra delen av sjön, närmast Friends Arena brukar det vara änder och svanar.

Vattenrallen höll till längs gånvägen norr om sjön, men har ingen aning om det fortfarande är så.

Från Råstasjön kan du sedan promenera över till Lötsjön.

Vill man parkera vid Lötsjön kan det finnas platser vid kyrkogården.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Var där 2 gånger, det blev några hundra bilder. Måste träna att använda kameran. Ska nog återkomma om någon månad när solen står högre upp för nu är färger lite tråkiga. Likaså måste jobba mer med bakgrunden för tråkigt med lyktstolpe på den bästa bilden på flygande häger.
Men kul var det 😀
 

AFJ

Aktiv medlem
Var där 2 gånger, det blev några hundra bilder. Måste träna att använda kameran. Ska nog återkomma om någon månad när solen står högre upp för nu är färger lite tråkiga. Likaså måste jobba mer med bakgrunden för tråkigt med lyktstolpe på den bästa bilden på flygande häger.
Men kul var det 😀

Det är ju rätt trevligt att det finns ett så pass rikt fågelliv "mitt i stan". Det var ett par år sedan jag var där senast.

Här en sex år gammal bild:
 

Bilagor

fredrikb81

Aktiv medlem
Tjusigt!

Var ett tag sedan jag var vid Råstasjön, kul att se att Hägrarna hänger kvar.

Ett bra tips när det gäller vinterfåglar är som sagt att mata dem eller fota vid en etablerad matstation. De lite större sjöfåglarna brukar ju dock inte visa något större intresse för bröd el liknande utan där är det ju fisk som gäller.

Så - någon som har tips på var man kan köpa in ett parti lämplig fisk för det syftet? Hela fiskar i storlek 10-15 cm alltså?
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Överväger en sväng imorgon bitti ut till något fågelmatnings område.
Någon här som har tips? Funderar på Svartsjön, Sjön Angarn eller Fysingen, men har aldrig varit där under vintertid. Alla verkar ha fågelmatning.
Någon som har fakta eller tips att dela med sig av? Något område som är bättre än de andra av något skäl?

Ser dessutom att dom har ett gäng fågelmatningar på järvafältet. Har aldrig varit där över huvud taget, så tips och erfarenheter skulle vara väldigt trevligt ang. det också. :)


Ska passa på att tipsa om dessa två sidor/länkar också....matnyttiga.


Fågeltorn och matningsställen i Stockholm

Kolla soluppgång och solnedgång osv
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Tycker hägrarna är mycket tacksamma att fota, de har väldigt vacker fjäderdräkt som dessutom är lättexponerad, de är stora så de fyller bilden väl utan att man behöver komma för nära, de flyger långsamt så inte omöjligt att följa med och panorera och dessutom gör de lustiga poser när de landar....

Svårigheten har för mig varit att få vettiga bakgrund när de flyger, får jobba lite mer på det....

I skärgården sticker de iväg när man kommer några hundra meter ifrån dem så känns nästan som lite "fusk" att fota dem vid Råstasjön.
 

Roger Vikström

Aktiv medlem
vart i Stockholmsområdet (och runt omkring) skall man bege sig för att hitta fåglar under vintern?
Håller mig helst utanför innerstaden, jag vet att man hittar svanar och dylikt inne i stan, och även ute på djurgården finns det ju olika platser, men utöver det tänker jag liksom?

Finns det några givna ställen utanför staden? alla tips är välkomna. :)
Det finns många ställen beror på. Hjälstaviken är bra Tyresöslott finner man strömstare, kungsfiskare ibland även sparvuggla och även skäggmes
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det finns många ställen beror på. Hjälstaviken är bra Tyresöslott finner man strömstare, kungsfiskare ibland även sparvuggla och även skäggmes
Spännande med Tyresö Slott, ligger ju på rätt sid om stan från mitt perspektiv. Kan du skriva något mer om fåglarna där. När finns strömstararna där ?

Håller med om gråhägrarna vid Råstasjön, problem för mig har varit att få bra bakgrund där, men får kanske göra flera besök där.
 
ANNONS