Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittat billigt 24-70 f/2,8 L, i Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Jag befinner mig i Thailand just nu och jag har hittat en butik som säljer sprillans nya 24-70 för 44.000 bath per st. Ca 9400:-.

Vad tycker ni? Borde jag köpa?

Om jag bestämmer mig för att köpa detta objektiv, finns det något särskilt jag bör vara extra observant på? Har hört förut att det finns gott om "felkonstruerade" exemplar som har problem med front eller bakfokus o.s.v.

Hej!

Om du inte redan har dragit av momsen i priset så kan du få tillbaks 7% som turist när du lämnar landet.

Jag vet inte exakt hur det går till men tror det krävs något extra kvitto/dokument från varuhuset. Sedan har dom ett kontor (Vat refund) på flygplatsen där du får redovisa ditt köp.

Men sen tillkommer ju avgifter för att få ta in objektivet i Sverige.

Det var en tråd om liknande för nån dag sedan och har man inte med sig saken när man reser ut, så spelar det ingen roll om man köpt det nytt eller beg. eller använt det eller whatever när man kommer hen till tullen.

Härligt att det fortfarande finns ärliga människor.. Än finns det hopp för mänskligheten!

Gott nytt år! :)

Vem har bevisbördan om man blir stoppad? Det kan ju itne vara så att man är tvingad att ha ett kvitto på något som man har köpt iannan och om har kameran till Thailand och lämnat objektivs kartongen där hur ska tullen bevisa att jag inte haft med mig allt ner?

Tack för alla tips och svar! Mycket användbart!

Men sen tillkommer ju avgifter för att få ta in objektivet i Sverige.

Det var en tråd om liknande för nån dag sedan och har man inte med sig saken när man reser ut, så spelar det ingen roll om man köpt det nytt eller beg. eller använt det eller whatever när man kommer hen till tullen.
Ja, men hur i all världen ska de veta om objektivet är köpt i Thailand eller om jag hade det med mig när jag reste från Sverige? ;) Har tullen anställt övernaturliga medier som kan se det ingen annan ser??

Nej, jag kommer bara att promenera förbi tullen med mitt nya objektiv i kameraväskan, helt utan problem! Och om de mot all förmodan skulle fråga om min utrustning så kommer jag att blåneka!

Det jag funderat över många gånger är: Om man nu tänker föra in objektivet i Sverige utan att deklarera det i tullen men uppvisar kvittot i inköpslandet för att få VAT refund, finns det någon risk att VAT refundstället kommunicerar med svenska tullen att denna person som reser med det och det flyget har köpt en vara i landet för xxx belopp? Bättre att glömma VAT refund?

Det kommer säkert att fungera alldeles utmärkt, tullen fokuserar säkert på andra saker. Men, det är du som har bevisbördan och skall genom uppvisande av kvitto eller motsvarande kunna visa att varan är köpt i Sverige om saken dras till sin spets. I slutändan är det ju, som skrivits i massor av trådar tidigare, din egen moral som styr ditt agerande.

ANNONS
Götaplatsens Foto