Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Exponeringskomp. i Exifdata

Produkter
(logga in för att koppla)

pogu

Aktiv medlem
Kan man se exponeringskompensationen i EXIF datat i Adobe Bridge CS4 någonstans för en Nikon D200?
Har leta men hittar det inte.
Anledningen är att jag var ute och fotade i förrgår morse. Jag fotade serier på 2-3 bilder och den första bilden är ok exponerad men 2:an och 3:an är 2-4 stegs överexponerade. Precis som om jag skulle ha haft gaffling på.
Men tittar jag på iso, bländare och tid så är de samma för bilderna i serien.

Min tanke var nu att det kanske finns "kompensationsdata" i Exifen som talar om, om bilden är "gafflad" och iso, tid och bländare inte ändrar sig.
Var det någon som hängde med ? :)

Jag vill helt enkelt kolla att jag inte har råkat köra med gaffling.
Vilket skulle var bra egentligen då är inte kameran trasig...

Bilagor

• _N2D2856.jpg
    _N2D2856.jpg
    43.8 KB · Visningar: 172
  • _N2D2857.jpg
    _N2D2857.jpg
    32.4 KB · Visningar: 167
Mycket möjligt att exp kompensation ligger i EXIF men de värden du har läst av ISO, bländare och slutare är vad som ger exponeringen, dessa ska altid vara "sanningen" dvs om du gafflar kommer dessa värden att ändras, inte vara statiska med nått annat EXIF fält som ändras. Verkar tyvärr som din kamera är trasig. Om värdena är desamma känns det som ljusmätningen fungerade, kanske är objektivet? Bländaren fungerar inte som den ska? Eller slutaren, riddån går inte som den ska.

Är det första gången det händer?

Ok !

Det stämmer. Jag smög in på Nikon nu på morgonen och lämnade in kameran och visade upp bilderna och exifdatat för teknikerna.
De skulle köra kameran i testbänken och kolla.
Ev. Kunde det vara objektivet som kärvade. Det var lite kallt den dagen typ -7 grader eller något.
Men det är första gången tror jag. Har inte reflekterat över det i allafall tidigare. Ska kolla igenom bilderna hemma och se om jag kan hitta några mera konstiga bilder.

Så jag får se hur det går.
Tack för hjälpen !
/P-O

ANNONS
Götaplatsens Foto