Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Min splitter nya skärm har fått blåstick!

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Gah!
Köpte en Sony 20" LCD SDM-S205F häromdagen och den har funkat bra tills alldeles nyss!

Helt plötsligt har det dykt upp blåstick som flimrar lite och som liksom, lägger sig på filmer och bilder och när jag flyttar på dom så flyttar dom med. ungefär som att det är filmen/bilden det är fel på. Fast när jag kör över den till min andra skärm, som är en gammal "vanlig" skärm, så försvinner det.

Det är jättekonstigt och väldigt störande.

Några tips? Någon som skickar ut några signaler som stör kanske?

Jag provade att trycka till dvi sladdarna lite försiktigt men de verkar sitta som de ska.
(De är åtskruvade och så.)

Uppdatera drivrutinerna för grafikkortet.
Och när du ändå är igång, uppdatera codecen för det format filmen du tittar på har, där problemen uppstår.

Men det dök bara upp sådär, det fanns inte där igår eller förut idag så det har funkat bra förut. Det är konstigt.

Tror då mest på att det är codecen. Vilket är filformatet? Är det xvid är sannolikheten stor att det kan uppstå sådana problem. Divx är bättre, men har sett sådana "artefakter" på detta format också.

Jg vet inte vad det är för codec men det blir så på ALLA filmer och ALLA bilder.

Och det var inte där ifrån början, det bara dök upp igår kväll.

men jag letar drivrutiner nu, men jag har nog redan de nyaste

Kan det vara kabelproblem? Glappande kablar kan orsaka liknande fenomen, jag har själv varit med om det på både skärmar och projektorer.

Har du samma kabel till din gamla skärm och den nya som krånglar?

ANNONS
Götaplatsens Foto