Annons

Hjälp: 700D eller 750D m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikE85

Ny medlem
Jag är en riktig nybörjare när det kommer till systemkameror och har aldrig ägt en eller lekt med under en längre tid. Men trots detta kommer jag behöva en systemkamera att använda i tjänsten. Det blir ett ypperligt tillfälle för mig att ta steget in i systemkamerornas värld och som tekniskt intresserad ska det nog inte bli något större problem att lära sig den. Jag behöver dock er hjälp att reda ut lite frågetecken.

Kameran kommer att användas för bilder som ska användas i webbproduktion och man skulle kunna säga att det är typiska semesterbilder som ska tas för att återspegla destinationen och vad som finns där.

Det kommer bli mycket utomhusbilder i varierat ljus (dagar och kvällar). Jag kan även föreställa mig situationer där jag behöver ta bilder inomhus (hotell, museum etc. om det tillåts). Även landskapsbilder kan komma att bli användbart i sammanhanget.

Fråga 1 - Objektiv
Som objektiv hade jag tänkt börja med ett 18-135 istället för 18-55 vilket i min situation känns som ett mycket bättre all-around-objektiv. Jag tänkte även kombinera detta med ett vidvinkelobjektiv som Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM. Om jag kör på 18-55 så känner jag att jag kanske behöver ha med mig 3 objektiv totalt, vilket blir en del bytande och det känns som något som inte alltid är så lämpligt eller bekvämt i alla situationer på resande hand?

Tror ni att detta är en bra början som täcker de flesta av mina behov? Alltså 18-135 + vidvinkel?

Kamera - 700D eller 750D?
Jag har känt och klämt lite på kameror och tycker Canon känns bäst. Därefter låste jag först in mig på 700D eftersom jag inte direkt tycker att 70D är värt pengarna för de funktioner jag får ut (även om företaget betalar så har de också en budget att följa).

Nu verkar ju dock 750D släppas i April vilket har fått mig att börja jämföra dessa och där är lite intressanta skillnader som jag behöver er hjälp med.