Annons

Hjälp: 700D eller 750D m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikE85

Ny medlem
Jag är en riktig nybörjare när det kommer till systemkameror och har aldrig ägt en eller lekt med under en längre tid. Men trots detta kommer jag behöva en systemkamera att använda i tjänsten. Det blir ett ypperligt tillfälle för mig att ta steget in i systemkamerornas värld och som tekniskt intresserad ska det nog inte bli något större problem att lära sig den. Jag behöver dock er hjälp att reda ut lite frågetecken.

Kameran kommer att användas för bilder som ska användas i webbproduktion och man skulle kunna säga att det är typiska semesterbilder som ska tas för att återspegla destinationen och vad som finns där.

Det kommer bli mycket utomhusbilder i varierat ljus (dagar och kvällar). Jag kan även föreställa mig situationer där jag behöver ta bilder inomhus (hotell, museum etc. om det tillåts). Även landskapsbilder kan komma att bli användbart i sammanhanget.

Fråga 1 - Objektiv
Som objektiv hade jag tänkt börja med ett 18-135 istället för 18-55 vilket i min situation känns som ett mycket bättre all-around-objektiv. Jag tänkte även kombinera detta med ett vidvinkelobjektiv som Canon EF-S 10-18/4,5-5,6 IS STM. Om jag kör på 18-55 så känner jag att jag kanske behöver ha med mig 3 objektiv totalt, vilket blir en del bytande och det känns som något som inte alltid är så lämpligt eller bekvämt i alla situationer på resande hand?

Tror ni att detta är en bra början som täcker de flesta av mina behov? Alltså 18-135 + vidvinkel?

Kamera - 700D eller 750D?
Jag har känt och klämt lite på kameror och tycker Canon känns bäst. Därefter låste jag först in mig på 700D eftersom jag inte direkt tycker att 70D är värt pengarna för de funktioner jag får ut (även om företaget betalar så har de också en budget att följa).

Nu verkar ju dock 750D släppas i April vilket har fått mig att börja jämföra dessa och där är lite intressanta skillnader som jag behöver er hjälp med.

I prisjakts produktjämförelse dyker det upp lite frågetecken för mig.

Fråga 2 - HDR-stöd
Att kunna ta okej HDR-bilder känns som en funktion jag skulle kunna få nytta av i t.ex. stadsmiljö. Men och andra sidan är det kanske inte heller någon kritisk funktion för mitt syfte.

750D verkar ha ett mycket bättre stöd HDR-bilder än 700D? Eller är detta något man kan justera med mjukvara i efterhand så att det endast blir lite "bökigare" med 700D?

Fråga 3 - Antal AF-punkter
Som jag har förstått det så är det lättare att få fokus på ett objekt som rör sig med fler AF-punkter? Hur stor skillnad är det mellan 9 och 19? Är detta något jag kommer känna av om man försöker fotografera t.ex. djur på resande fot?

Fråga 4 - Sekvenstagning
Här skiljer det ytterligare lite med 6 vs 8 i RAW-format och 22 vs 940 i JPEG. Tror ni detta skulle ha någon betydelse om man försöker fotografera något och vill fånga ett visst moment?

Övrigt
Det är en del kringkostnader som stativ, minneskort, rengöringskit, väska etc. Frågan är om det är värt att lägga 3000 kr extra på 750D för att få dessa funktioner ovan och t.ex. WiFi som kan vara bekvämt.

Alternativet är att köra på 700D, spara lite pengar och när man sedan lärt sig mer om kameran och hur man tar bra foton (inget jag direkt kan nu) så byter man upp sig mot bättre kamerahus (t.ex. 7D Mark II eller motsv.) och bättre objektiv. Men samtidigt så måste det jag köper fungera i närmare 3 års tid i alla fall och vara tillräckligt för de situationer jag hamnar i.

ANNONS
Götaplatsens Foto