Annons

Hjälp angående uppgradering av tele till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla,

Jag har ett smått bekymmer jag kan behöva lite hjälp med.

Har förnuvarande en Canon EOS R med ett styck Canon EF 400mm f5.6 och en 1.4x extender v III som funkar väldigt bra får jag säga.
Men jag har länge velat byta upp mig och nu känns det väl mer dags än någonsin.

Jag har Googlat, YouTub:at till förbannelse men blir inte klok så jag ställer hellre frågan här.

Har varit intresserad av ett Canon EF 500mm f4 IS USM (version 1, pga plånboken...), även ett 400mm f2.8 IS USM version 1 av samma skäl som 500:at.
Hur tror ni det hade funkat med min R? Jag vet att det finns Canon 100-400mm v2 som skall vara ruggigt bra, men det är inget f4...
Mina dagar med 5.6 -f8 med konverter känns som dom är förbi. Canon RF 100-500 känns också mindre roligt på f7.1...

Har ni tips på vad jag borde kolla på?
Ska jag bara satsa på att köpa ett äldre 500mm eller rentav 400mm f2.8 (även om det väger som en mindre träningsutrustning...)

All hjälp och lite ljus kring denna frågan uppskattas verkligen, kanske bara jag som är rentav dum på något sätt...
 

apersson850

Aktiv medlem
Spelar vikten någon roll? Ska du bära det långt/ofta, eller vara stilla och fotografera?
Kan du ha det på stativ när du fotograferar?
Hur viktig är AF? Stillastående eller kringflygande/-springande motiv?
Varför är ett bländarsteg viktigt? Skärpedjup, möjligt slutartid, möjligt ISO?
 
Spelar vikten någon roll? Ska du bära det långt/ofta, eller vara stilla och fotografera?
Kan du ha det på stativ när du fotograferar?
Hur viktig är AF? Stillastående eller kringflygande/-springande motiv?
Varför är ett bländarsteg viktigt? Skärpedjup, möjligt slutartid, möjligt ISO?
Hej Anders,
Vikten spelar roll ja, jag är ofta ute och går längre rundor i skog och mark. Stillasittande i gömsle blir det av och till. Är mycket fågel som jag fokuserar på. AF är absolut viktig då det blir mycket snabba rörelser på objekten. Bländaresteget är "viktigt" då jag vill ha skärpedjupet samt att få det extra ljusinsläppet (slutartiden också).
 

apersson850

Aktiv medlem
Bra, och av vilka versioner du, eller snarare din plånbok, föredrar får man också en uppfattning om budgeten. Jag har inget omedelbart förslag till dig, men alla andra har lite mer att gå på.
Själv har jag ett EF 300 mm f/2,8L IS II USM, som tillsammans med en EF Extender 1,4X III blir ett 420 mm f/4. Men det är ju inte långt nog till dig. Jag behöver så sällan så långa brännvidder att jag inte har någon längre än ett fast 300 och en 100-400.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
500/4 IS very ett beg är en svårslagen kombo ur vikt kontra pris för ett längre tele. Version ett av 400/2,8 IS väger en hel del även om det är flexibelt (400/2,8, blir 560/4 och 800/5,6 med TC). Själv har jag 400/4 DO version ett som inte är så dyr idag. Dock tycker många att den saknar för mycket kontrast men jag är nöjd efter bildbehandling. Sedan tycker jag du skall ta en riktigt noga koll om skillnaden mellan f/4 som med t ex 400/4 eller 500/4 är så tydlig avseende skärpedjup på de avstånd du fotar på och om skillnaden i brus är så påtaglig vid de ISO du använder att 100-400 IS II inte skulle duga.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har haft både 500 4l is och 100-400 is ii samt även 300 2.8 is med 1.4iii Det är bara att konstatera att supertelen har det lilla extra även om 100-400 är bra. Orkar du bära på ett 500 4l is så blir du garanterat nöjd. Det som håller mig borta är problemet med service då Canon inte servar första versionen med is längre.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Jag har haft både 500 4l is och 100-400 is ii samt även 300 2.8 is med 1.4iii Det är bara att konstatera att supertelen har det lilla extra även om 100-400 är bra. Orkar du bära på ett 500 4l is så blir du garanterat nöjd. Det som håller mig borta är problemet med service då Canon inte servar första versionen med is längre.
Hej alla,

Jag har ett smått bekymmer jag kan behöva lite hjälp med.

Har förnuvarande en Canon EOS R med ett styck Canon EF 400mm f5.6 och en 1.4x extender v III som funkar väldigt bra får jag säga.
Men jag har länge velat byta upp mig och nu känns det väl mer dags än någonsin.

Jag har Googlat, YouTub:at till förbannelse men blir inte klok så jag ställer hellre frågan här.

Har varit intresserad av ett Canon EF 500mm f4 IS USM (version 1, pga plånboken...), även ett 400mm f2.8 IS USM version 1 av samma skäl som 500:at.
Hur tror ni det hade funkat med min R? Jag vet att det finns Canon 100-400mm v2 som skall vara ruggigt bra, men det är inget f4...
Mina dagar med 5.6 -f8 med konverter känns som dom är förbi. Canon RF 100-500 känns också mindre roligt på f7.1...

Har ni tips på vad jag borde kolla på?
Ska jag bara satsa på att köpa ett äldre 500mm eller rentav 400mm f2.8 (även om det väger som en mindre träningsutrustning...)

All hjälp och lite ljus kring denna frågan uppskattas verkligen, kanske bara jag som är rentav dum på något sätt...
Jag var lite i samma sits som du, med skillnaden att jag fotar med en 80D och inte R. Jag har ett 400mm f/5.6 som jag iofs tagit många kanonfina bilder med. Men f/5.6 visar din svaghet vid lite sämre ljusförhållandet. AF blir också väldigt trög med 1.4x TC. Så jag valde ett 500mm f/4 mrk II och kan inte vara mer nöjd.

Som andra påpekat då servas inte mrk I längre så det kan vara lite vanskligt att köpa begagnat. Men det ska vara riktigt bra optiskt och snabbfokuserande.
 
Jag har haft både 500 4l is och 100-400 is ii samt även 300 2.8 is med 1.4iii Det är bara att konstatera att supertelen har det lilla extra även om 100-400 är bra. Orkar du bära på ett 500 4l is så blir du garanterat nöjd. Det som håller mig borta är problemet med service då Canon inte servar första versionen med is längre.
Det med servicen är jag medveten om och det kanske kan vara ett "problem". Men vad jag förstått så kan servicen utföras av andra verkstäder utöver Canon själva.
 
Har du kollat på Sigma 500/4 DG OS HSM Sports?

Vet inte hur det funkar på din kamera dock.

Det har också fångat mitt öga så klart! dock inte hittat det på begagnat marknaden alls... Vet inte om den har gömt sig någonstans..
 
Jag var lite i samma sits som du, med skillnaden att jag fotar med en 80D och inte R. Jag har ett 400mm f/5.6 som jag iofs tagit många kanonfina bilder med. Men f/5.6 visar din svaghet vid lite sämre ljusförhållandet. AF blir också väldigt trög med 1.4x TC. Så jag valde ett 500mm f/4 mrk II och kan inte vara mer nöjd.

Som andra påpekat då servas inte mrk I längre så det kan vara lite vanskligt att köpa begagnat. Men det ska vara riktigt bra optiskt och snabbfokuserande.
Enda som stopppar att jag skulle köpa ett v2 är ju tyvärr att det kostar så fruktansvärt mycket...
Servicen utförs fortfarande av andra ställen (har jag fått höra men kanske inte är så..).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det med servicen är jag medveten om och det kanske kan vara ett "problem". Men vad jag förstått så kan servicen utföras av andra verkstäder utöver Canon själva.
Jo jag har också hört det men aldrig lyckats få tips på något konkret ställe. Har ringt runt en del själv i mitt närområde men bara fått nekande svar. Hittar du något ställe så får du gärna tipsa. Vill ha ett 300 2.8 igen men kan inte få in version ii i budget så en verkstad som kan hjälpa om oturen är framme vore guld.
 

Curt L

Aktiv medlem
Jo jag har också hört det men aldrig lyckats få tips på något konkret ställe. Har ringt runt en del själv i mitt närområde men bara fått nekande svar. Hittar du något ställe så får du gärna tipsa. Vill ha ett 300 2.8 igen men kan inte få in version ii i budget så en verkstad som kan hjälpa om oturen är framme vore guld.
Kamerateknik i Malmö reparerade mitt EF 600mm f/4 IS förra året.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Har ett 500/4 is version 1 och 100-400 ver 2. Använder dom ihop med r, r5 och 1dx. Ska jag gå mkt tar jag 100-400 annars 500. För o nackdelar med båda. Svårt att rekommendera vilket du ska välja men båda fungerar bra ihop med eos r. Fördelen med Canon är att om du blir missnöjd så går det att sälja igen för begagnatmarknaden är stor och priserna håller sig bra på originalobjektiv
 
Har ett 500/4 is version 1 och 100-400 ver 2. Använder dom ihop med r, r5 och 1dx. Ska jag gå mkt tar jag 100-400 annars 500. För o nackdelar med båda. Svårt att rekommendera vilket du ska välja men båda fungerar bra ihop med eos r. Fördelen med Canon är att om du blir missnöjd så går det att sälja igen för begagnatmarknaden är stor och priserna håller sig bra på originalobjektiv
Tack för inputen! Känns som du har en ganska vinnande kombination där med både 500 och 100-400...!
 
ANNONS