Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att kolla färgstick.

Produkter
(logga in för att koppla)

Schappe

Aktiv medlem
Jag har låtit printa ut en canvas hos Fotoquick till min mors 70-årsdag och när jag hämtade den idag så märkte jag ett mycket kraftigt gul eller gulgrönt färgstick.
Skulle någon med en kalibrerad skärm vilja titta på min fil och se om det är jag eller dom som har gjort en groda.
Jag kan mejla över filen. I dagsljus så var det färgstick speciellt i håret och skuggpartierna i ansiktet som man lade märke till.
Tackar på förhand.

M V H Peter

P.S Bilden är kraftigt behandlad i PS Elements D.S

Bilagor

• img0001.jpg
    img0001.jpg
    11.8 KB · Visningar: 257
Schappe skrev:
Jag har låtit printa ut en canvas hos Fotoquick till min mors 70-årsdag och när jag hämtade den idag så märkte jag ett mycket kraftigt gul eller gulgrönt färgstick.
Skulle någon med en kalibrerad skärm vilja titta på min fil och se om det är jag eller dom som har gjort en groda.
Jag kan mejla över filen. I dagsljus så var det färgstick speciellt i håret och skuggpartierna i ansiktet som man lade märke till.
Tackar på förhand.

M V H Peter

P.S Bilden är kraftigt behandlad i PS Elements D.S

Den har ett klart färgstick åt det gulgröna hållet på min skärm. Det syns främst i hudtonerna och i håret. Jag har bara kalibrerat med Adobe Gamma.

Jag håller med. Färgstick åt gult/grönt. Sitter inte vid en kalibrerad skärm just nu, men den brukar stämma nyansmässigt med skärmen hemma.

Mät hudtonerna med infopalletten

Om du mäter hudtonerna i pannan så blir värdet
magenta 55 gult 50
på kinden magenta 60 gult 58.

Hudtoner är lite olika men grundvärde brukar vara runt 5 mer gult än magenta så värdena på hudtonerna stämmer skapligt.
Däremot skulle det inte skadas av att lätta upp henne eftersom hon verkar sitta i skugga.
Bakgrunden skulle jag stoppa in lite mer magenta i den gula färgkanalen.
Gå in i selektiv color välj gul färg o öka magenta till 41% så blir bakrunden mindre gul.Du måsta maska separata delar.Alltså bakgrund/henne.

Vid större utskrifter tag ut en liten provbild o om labbet har ett kodac filter kit så ser man lätt om det är ett färgstick på den tryckta bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto