Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att lyfta fram himmeln på savavanen!

Produkter
(logga in för att koppla)

smetter

Medlem
Hej !

Nyss hemkommen från min Sydafrikaresa, riktigt najs !

Innan resan köpte jag en canon 350, tänkte att jag skulle fota en hel del, vilket också blev fallet. När vi var på safari, så såg vi dessa noshörningar. Problemet är att på många av bilderna från safarin blev himmeln väldigt väldigt ljus. Vad beror detta på? Jag hade motsolsskyddet på objektivet.

Jag tänkte om någon kan hjälpa mig att framhäva himmeln mer än vad man ser den på bilden. All hjälp vore grymt !

http://img292.imageshack.us/my.php?image=img2735lu6.jpg

TackaR!

Nej, himlen går det inte att göra något åt om man inte vill klippa och klistra.

Jag provade dock med att beskära din bild. Den får ett annat format, men det kan vara spännande ibland. Dessutom har jag dragit lite i reglagen för skuggor och högdagrar för att jämna ut lite.

Hej Petter!
Som sagt...någon information finns inte i himlen, och då får man gå till sitt himmelarkiv.
...och det har jag gjort här Sydafrika + Härjedalen

God Jul!
Ho, ho, ho...

Bilagor

• noshör.jpg
    noshör.jpg
    42.8 KB · Visningar: 361
Tack för alla svaren!

Hej alla !

Måste tacka för alla svaren, ni har lyckats göra en mindre lyckad bild till något bra!

Jag tar gärna emot tips om hur ni har gjort, samt om ni har större versioner av de bilder ni har lagt ut här.

Ha de bra, God Jul !

Hej igen Petter,
Den här typen av redigering är ganska vanlig numera med med digitalare. Ibland brukar det finnas lite information kvar som man kan rädda. Ett avtonande gråfilter kan vara lösningen...
Ingen märkvärdig operation i det här fallet, du ser på bif bild hur jag arbetat.
När jag spar ner din stora bild så blir den på ca 1,3 MB så den går ju bra och mejla...släng över din adress till mig så skickar jag bilden.

Bilagor

• afrika.jpg
    afrika.jpg
    36.1 KB · Visningar: 256
ANNONS