Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp att välja: Canon 55-250 IS vs 70-300 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Har inte pengar att spendera på finare objektiv och vill ha zoom och IS.

Går det verkligen att motivera det dubbla priset (ca) för 300an? Är kvaliteten verkligen så mycket bättre? På objektivet men ffa på bilderna?

Skiljer endast motsvarande 80mm i teleläget och det kan jag offra...

Tack på förhand

Mvh Anders

Senast ändrad:
Ta den billigare. Jag har 70-300, men det fanns ingen 55-250 när jag köpte mitt. Använder idag mest EF 70-200 mm f/4L IS USM istället, men det förändrar ju priset på fel håll för dig, så min rekommendation kvarstår. 70-300 går ju att använda på fullformat också, men har du ingen sån spelar det ju ingen roll.

70-300 är nog bättre på att fokusera än 55-250 (har aldrig testat 55-250), men inte så mycket bättre att det är meningsfullt. Du får upp till 70-200 för att verkligen känna skillnaden.

Jag har använt båda, rent optiskt är det ingen större skillnad, möjligen är 70-300 aningens bättre på jämförbara brännvidder, men är ganska kass på 300mm som de flesta långzoomar. Men bättre byggd. Jag skulle inte tveka att köpa 55-250 istället. Tänk bara på att många av dem har decentrerade linser som gör att skärpan blir lite si och så på ena bildhalvan. Det har visat sig i flera tester och beror kanske på den billigare uppbyggnaden.

Tackar för hjälpen!

Det lutar starkt åt 55-250IS. Hade tänkt att jag skulle unna mig det andra men det är för lite skillnad på grejerna tror jag.

Nu ska jag bara bestämma mig för inköp i Stockholm (ca 2600:) eller New York (ca 1800:)...

Hur funkar det med världsgarantin om man t.ex. får ett måndagsexemplar?

Någon som har erfarenhet av garantiärende i Sverige på USA-köpt objektiv?

Mvh Anders

Har inte pengar att spendera på finare objektiv och vill ha zoom och IS.

Går det verkligen att motivera det dubbla priset (ca) för 300an? Är kvaliteten verkligen så mycket bättre? På objektivet men ffa på bilderna?

Skiljer endast motsvarande 80mm i teleläget och det kan jag offra...

Tack på förhand

Mvh Anders

Ursäkta att jag ställer till det lite för dej, jag har precis införskaffat ett Sigma 70-300 OS (bildatbilisering) som reseobjektiv. Jag upplever det som ett skarpare alternativ till Canon 70-300.

Dessutom billigare.

/Glenn

ANNONS
Götaplatsens Foto