Annons

Hjälp att värdera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Står inför en bytesaffär och skulle behöva hjälp att värdera följande objektiv i fint skick:

-Manuellt 180 mm 2,8 med fodral. (Jag tror att ägaren sa att det är 20 år gammalt)

-AF 24-50 3,3-4,5

-AF 28-200D, (5 år gammalt)

Tack på förhand!

MVH

Johnnie

180 icke ED = 5-800 kr beroende på skick
180 ED = 2-3000 kr beroende på skick

AF 24-50 = max 1000 kr (sälj till digitalnissar)

AF 28-200 D = max 1500 kr (svårsåld!)

ED = finglas
allt annat = fulglas (något generaliserat kanske ...)

ED-objektiven kostar mycket mer nya, och är skarpare (och ofta även bättre på andra sätt) än icke ED. Prisskillnaden är motiverad och värd att betala för.

/Anders

Jag gör en bedömning efter vad som är rådande marknadsvärde på privatmarknaden (jag läser i princip alla annonser). Priserna hos fotohandlare är ofta dubbelt så höga men ingen köper till dessa priser idag.

ED = Extra low Dispersion, dvs mycket låg färgspridning vilket gör att ljus med olika våglängd bryts till samma punkt. Detta ger skarpare bilder. Kallas SD, LD, UD mm av andra tillverkare.

objernulf skrev:
Jag gör en bedömning efter vad som är rådande marknadsvärde på privatmarknaden (jag läser i princip alla annonser). Priserna hos fotohandlare är ofta dubbelt så höga men ingen köper till dessa priser idag.

Hej igen!

Mitt fel, jag ställde frågan otydligt. Jag menar hur du bedömmer deras användbarhet/allmänna kvalitet. Jag är främst intresserad av ett 180 mm-objektiv som komplement till mina utrustning (28mm, 50mm och 90mm). Jag tror inte att det är ED-glas men måste fråga ägaren för säkerhets skull.

MVH

Johnnie

ANNONS
Götaplatsens Foto