Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!! Autofokusmotor trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Hej

Hjälp!! Jag tappade mitt objektiv(Nikon 17-55 2.8) i gatan för några veckor sedan och jag provade den direkt för att se vad som hade gått sönder.
Autofokusmotorn trögade lite men kom efter en stund igång och den verkade ha klarat sig hyfsat.
Men häromdan verkade det som om motorn gett upp för gott.
Min Nikon D300 hävdar bestämt att objektivet är ett NON-CPU och den verkar alltså helt död.
Vad kan jag göra och hur mycket kan man räkna med att det kostar att fixa hos Nikon?
Går det överhuvudtaget att ordna?

Väldigt tacksam för alla råd och tips!!

Vänliga hälsningar
Thommy Andersen

Kolla din hemförsäkring om den möjligen har någon drullebit inbyggd. Annars låter det som om det vore ett dyrt öde. Kanske idé då att i stället för att köpa ett nytt "proffsobjektiv" som ju skulle vara så jäkla bra och hållar för allt, i stället snegla på ex Sigam 18-50/2,8. Du får nästan fem sådana för det du har och bilderna blir lika bra, om än något laxfärgade jämfört med Nikon.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto