Annons

Hjälp bildredigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill kunna importera många bilder för att sen kunna välja ut de jag vill ha kvar och därefter snabbt o lätt kunna beskära, redigera lätt och sedan exportera bilderna till ny mapp. Typ som på picasa 3 när de begav sig.

Vad ska jag välja nu? Gimp och darktable är kass enlig mig!

Är det lightroom jag ska satsa på?

Rolf Z
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vill kunna importera många bilder för att sen kunna välja ut de jag vill ha kvar och därefter snabbt o lätt kunna beskära, redigera lätt och sedan exportera bilderna till ny mapp. Typ som på picasa 3 när de begav sig.

Vad ska jag välja nu? Gimp och darktable är kass enlig mig!

Är det lightroom jag ska satsa på?

Rolf Z
Har du en kamera som inte är Fuji X-trans kan är LR det som har det bredaste funktionerna. Fast kanske inte de bästa.
Fast det börjar kännas lite förlegat och att det inte händer så mycket för att modernisera programmet.

Jag kör förutom LR/PS också Capture One och On1 raw.
Tycker ON1 raw är det program som är mest innovativt och har klart bättre verktyg än LR.
 
Har du en kamera som inte är Fuji X-trans kan är LR det som har det bredaste funktionerna. Fast kanske inte de bästa.
Fast det börjar kännas lite förlegat och att det inte händer så mycket för att modernisera programmet.

Jag kör förutom LR/PS också Capture One och On1 raw.
Tycker ON1 raw är det program som är mest innovativt och har klart bättre verktyg än LR.
Jag kör nikon och endast jpeg

Capture one eller on 1raw

Måste jag fota i raw då?

Vad kostar dessa?
 

Sonysege

Aktiv medlem
Jag vill kunna importera många bilder för att sen kunna välja ut de jag vill ha kvar och därefter snabbt o lätt kunna beskära, redigera lätt och sedan exportera bilderna till ny mapp. Typ som på picasa 3 när de begav sig.

Vad ska jag välja nu? Gimp och darktable är kass enlig mig!

Är det lightroom jag ska satsa på?

Rolf Z
Testa Fast Stone, gratis och förvånande kompetent till jpg filer, dessutom snabbt
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag kör nikon och endast jpeg

Capture one eller on 1raw

Måste jag fota i raw då?

Vad kostar dessa?
I alla fall inte med Capture One, men jag tycker nog att det känns lite tveksamt att lägga pengar på C1 om du bara kör jpeg. Det är dyrare än PS+LR som prenumeration och kostar en del att köpa med vanlig licens.

Photoshop Elements (finns som vanlig licens) har nog någon sorts funktion för att organisera filer, men jag har ingen aning om hur den är. Om du inte har så avancerade behov borde ju programmets funktioner i övrigt räcka, givet att du kommer överens med hur det fungerar.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du inte vill lägga pengar på programmen så finns det en del alternativ som är lagligt gratis, tex Digikam, Darktable och Gimp. Det kan vara värt tiden att testa dem, för att se om du tycker att de duger, innan du lägger pengar på något annat.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Om du har en dator med Mac OS är appen Photos ganska kompetent nu för tiden. Kan importera, organisera, göra enklare redigering och exportera om så önskas.

Väl integrerat med övriga Apple-produkter, så det går att synka hela biblioteket mellan alla enheter (med molnlagring).
 

bildsten

Aktiv medlem
Det verkar finnas 4 olika faststone?
FastStone Image Viewer är det som menas.
Ladda ner från site 2, det är enklast.
Programmet behöver ställas in under Inställningar (F12) så det ser ut och uppför sej som det passar dej, Det finns flera sidor med inställningar.
Programmet är gratis (man får gärna skänka en slant) för privat bruk eller ideellt bruk. Förutom att vara ett utmärkt visningsprogram som läser färgprofiler i jpg och tif-filer så går det att redigera helbilder med det. Dessutom kan det en massa andra saker som batchkonvertering och modifiering och namnbyte av innehållet i hur stora bildmappar som helst. Andra program som man vill använda tex Photoshop, lightroom, DNG converter, Affinity eller webläsare kan startas inifrån programmet med tangentbordskommandon. Och det går fort vad du än gör.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du inte vill lägga pengar på programmen så finns det en del alternativ som är lagligt gratis, tex Digikam, Darktable och Gimp. Det kan vara värt tiden att testa dem, för att se om du tycker att de duger, innan du lägger pengar på något annat.
Frågeställaren skrev alltså i startinlägget:
"Gimp och darktable är kass enlig mig!"

Huruvida detta stämmer eller ej tänker jag inte lägga någon värdering i, men det är nog inte så produktivt att föreslå dessa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall man använda något som Capture One Pro eller On1 raw bör man fota i raw. Det är först då man får ett stegs bättre DR och frihet att redigera mera.
JPG med Adobe raw som färgprofil ger lite mer utrymme än 8.bitars jpg.

Själv fotar jag bara raw sedan många år. Vill inte stå ute i spenaten och trixa med kamera inställningar. Dessa fixar jag istället hemma i värmen.

Sedan kan ett program som LR vara bra för att hålla reda på sina bilder även om man fotar jpg. Fast det kräver att man lägger in nyckelord så man senare kan söka bilder.

Kom ihåg att jpg är en 40 år gammal standard som kom till för att vi hade slöa modem där det tog någon minut att ladda ner en bild.
Det är den gamla standarden som vi har i våra kameror. Det finns sedan ett par år en ny standard som är lossless alltså icke förstörande komprimering med 10 bitars färg. Fast jag vet ingen kamera som stödjer den standarden idag.
Vill man krama ur det bästa ur sin kamera är det raw som gäller. Sedan får jpg anhängarna säga vad de vill.
 

Falumas

Aktiv medlem
Prova Capture NX-D (det är gratis att hämta hem från Nikon) räcker ofta ganska långt, men möjligheterna blir färre om du inte fotar RAW.
Jag provar nästan alltid först i Capture NX-D och det är få fall då jag behöver ta till något annat program för att få till det.
Nu har jag Capture NX-D i ryggmärgen och inte Adobes program. I Adobe programmen brukar jag dock få till dom som jag inte lyckas med i Capture NX-D, men aldrig utan en harang av svordomar innan det är klart.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skall man använda något som Capture One Pro eller On1 raw bör man fota i raw. Det är först då man får ett stegs bättre DR och frihet att redigera mera.
JPG med Adobe raw som färgprofil ger lite mer utrymme än 8.bitars jpg.

Själv fotar jag bara raw sedan många år. Vill inte stå ute i spenaten och trixa med kamera inställningar. Dessa fixar jag istället hemma i värmen.

Sedan kan ett program som LR vara bra för att hålla reda på sina bilder även om man fotar jpg. Fast det kräver att man lägger in nyckelord så man senare kan söka bilder.

Kom ihåg att jpg är en 40 år gammal standard som kom till för att vi hade slöa modem där det tog någon minut att ladda ner en bild.
Det är den gamla standarden som vi har i våra kameror. Det finns sedan ett par år en ny standard som är lossless alltså icke förstörande komprimering med 10 bitars färg. Fast jag vet ingen kamera som stödjer den standarden idag.
Vill man krama ur det bästa ur sin kamera är det raw som gäller. Sedan får jpg anhängarna säga vad de vill.
Det finns två fördelar med JPG, storleken och att man kan dela bilden direkt på internet. Fördelarna med RAW äro tusen, bildkvaliteten är bättre och framför allt är möjligheterna otroligt mycket större i bearbetningen på en dator. Du kan fixa vitbalansen mycket bättre och hämta upp otroligt mycket mer detaljer i mörka partier. Jag fotar bara RAW med mina kameror och RAW+JPG på mobilen, men mobilen blir full från och till.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad ska jag välja nu? Gimp och darktable är kass enlig mig!

Är det lightroom jag ska satsa på?

Rolf Z
Att konvertera från RAW till JPG är himla lätt i datorn, det är bara att använda en färdig preset. I en modern dator går det blixtsnabbt och ger en stor frihet då man kan använda olika presets.

Jag fotar bara i RAW och använder licens för PS/LR och är nöjd. Men som tips till redigeringsprogram ser nya Luminar 4 spännande ut, också rimligt prissatt för €79.

Skylum Luminar 4, kolla även in videon... https://skylum.com/sv/luminar
 

Falumas

Aktiv medlem
Att konvertera från RAW till JPG är himla lätt i datorn, det är bara att använda en färdig preset. I en modern dator går det blixtsnabbt och ger en stor frihet då man kan använda olika presets.

Jag fotar bara i RAW och använder licens för PS/LR och är nöjd. Men som tips till redigeringsprogram ser nya Luminar 4 spännande ut, också rimligt prissatt för €79.

Skylum Luminar 4, kolla även in videon... https://skylum.com/sv/luminar
Enligt mig en fördel enligt andra en nackdel med Capture NX-D är att du börjar med inställningarna som kameran tyckte var bra och hade använt för att göra JPG-bilden med. Så där är det bara att trycka save om man nu vill ha JPG-bilden kameran hade spottat ur sig. Vitbalansen brukar ofta bli rätt i kameran t.ex.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Enligt mig en fördel enligt andra en nackdel med Capture NX-D är att du börjar med inställningarna som kameran tyckte var bra och hade använt för att göra JPG-bilden med. Så där är det bara att trycka save om man nu vill ha JPG-bilden kameran hade spottat ur sig. Vitbalansen brukar ofta bli rätt i kameran t.ex.
En del tycker att det blir mer ”konstnärligt” att fota i JPG, det är det du får. Om man inte är sportfotograf eller vill skicka bilder i realtid, ser jag inga fördelar med att fota i JPG med en modern systemkamera. Eftersom man kastar bort så mycket information och det tar bort möjligheten att kunna redigera i efterhand. Använder annars alltid JPG i min mobil/iPad.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Enligt mig en fördel enligt andra en nackdel med Capture NX-D är att du börjar med inställningarna som kameran tyckte var bra och hade använt för att göra JPG-bilden med. Så där är det bara att trycka save om man nu vill ha JPG-bilden kameran hade spottat ur sig. Vitbalansen brukar ofta bli rätt i kameran t.ex.
Tolkade dig fel, sorry :) Jag har ingen koll på NX-D. Har bara kört med Canon och PS/LR.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Synd på en potentiellt intressant tråd att forum-eliten beslutade att den skulle handla om RAW vs JPG istället...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Synd på en potentiellt intressant tråd att forum-eliten beslutade att den skulle handla om RAW vs JPG istället...
Det är ganska naturligt. De flesta bildbehandlingsprogram som finns är raw-konverterarare. De har som huvudfunktion att tolka en raw-bild.
Sedan har de funktioner för att justera denna bild till tycke och smak.

Jag känner faktiskt inte till någon programvara som är till för att justera jpg-bilder. För de håller inte riktigt för att justeras. Det ligger i standarden att de är färdigbakade ur kameran.
Kanske kunde man påstå att PS utan camera raw skulle vara svaret.
Man måste förstå att JPG med 8 bitars färgdjup har sina nackdelar. Den lämpar sig dåligt för att redigera.När man använder standard jpg slänger man bort en väldigt massa information som kameran fångade in. Information som är viktig vid bildbehandling.
Så de flesta bildbehandlings program startar med att ta hand om all data som en raw-fil ger. Det är där kvaliten i bilden skapa till största delen.
Det finns ett skäl till att de flesta fotografer som vill ha kvalité fotar raw.
De flesta raw-konverterare kan också hantera jpg bilder. Fast resultatet blir ju därefter.
 
ANNONS