Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp en amatör att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Nightfly

Ny medlem
Vill ha en Nikon Digital SLR, men behöver hjälp att välja.

Jag har en Nikon F70 med AF Nikkor 35-80 1:4-5.6D och en sunpak 4000af. Är det smartast att bara köpa ett nytt hus (D50 el D70) som kan använda det gamla objektivet eller är det smartare att köpa ett D40-kit med medföljande objektiv. Prismässigt blir det ungefär samma sak.

Funkar blixten till digitalkamerorna?

Jag är, som ni säkert förstår, en "point & shoot"-fotograf.

tänk på att D40 inte har någon inbygd fokusmotor i kameran utan alla objektiv som man används på den måste ha en egen motor, ex AF-s, om autofokusen ska funka.

Mattias,

35mm ger ingen vidvinkel på D50/D70(*), vilket du förmodligen vill ha. Dessutom kostar den 18-55 som är standard till NIkons DSLR mycket lite och är rätt bra.

Så jag föreslår att du köper en ny kamera med den så kallade kit-optiken. D40 är bra och billig.

Per.

*) Multiplicera med 1.5 för att få motsvarnde brännvidd på en 35mm-kamera: 35*1.5=52.5 mm

PS. Bin blixt fungerar, men den kan inte ta tillvara den tjusiga blixtautomatik som en modern kamera har. Kolla om inte den lilla Nikonblixten (SB400) kan fås billigt vid D40-köp! DS.

Att tänka på..

D40 är trevlig.
Men tänk på att du är begränsad till objektiv med inbyggd Autofokusmotor, sk AFS objektiv.
Med övriga objektiv får du fokusera manuellt.

Sen får ju plånboken vara med och styra lite.
Men jag brukar generellt säga: satsa pengarna på optiken!

Jag ska inte prata för Mattias, men om han har en F70 och bara ett Nikonobjektiv så kanske det inte är så stor begränsning att han måste hålla sig till AF-S-optiken?

Just nu (aug 2007) ser listan ut så här(*), vilket borde räcka för de flesta:

Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED
Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Nikon AF-S 17-35/2,8 IF ED
Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED
Nikon AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED
Nikon AF-S 28-70/2,8 D IF ED
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED
Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II ED
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED
Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor
Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR
Nikon AF-S 400/2,8 D IF-ED II
Nikon AF-S 500/4,0 D IF-ED II
Nikon AF-S VR 200/2,0 G IF ED

Det man missar är möjligheten att köpa äldre, billigare, optik och den skarpa och billiga 50/1.8.

*) Källa http://www.cyberphoto.se

Tack för alla råd.

Det blev en D40 (kit). De har ett erbjudande nu som ger 830 kr tillbaka från Nikon, samt att det låg en kupong i lådan som man får en gratis SB400-blixt om man skickar in, och dessutom en kupong med en gratis 2-timmarsutbildning och gratis service i tre år.

4790 kr på Elgiganten.

Känns som ett lysande köp. :)

Nightfly skrev:
Tack för alla råd.

Det blev en D40 (kit). De har ett erbjudande nu som ger 830 kr tillbaka från Nikon, samt att det låg en kupong i lådan som man får en gratis SB400-blixt om man skickar in, och dessutom en kupong med en gratis 2-timmarsutbildning och gratis service i tre år.

4790 kr på Elgiganten.

Känns som ett lysande köp. :)

Det tror jag också, du fick väldigt mycket för pengarna! Var det inget bäst-före-datum på blixterbjudandet? Elgiganten försöker ju sälja SB400 som tillbehör till D40!

Nåja, grattis i alla fall och välkommen till världen där man tar fler bilder än man tänkt sig!

Per.

Per: Jo, du har helt rätt förstås. Jag läste lite slarvigt. "Cashback"-erbjudandet har ersatt blixten - ingen SB400 alltså. Men det var ju ändå en bra affär.:)

ANNONS
Götaplatsens Foto