Annons

Hjälp! Jag är en bakåtsträvare!! (söker bekräftelse)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonper-9

Medlem
Hej!
Jag fotar en hel del film, men suktar efter ett digitalt kamerahus. Men egentligen vet jag inte varför.

Jag fotar mest dia, eftersom jag då kan koncentrera mig vid fototillfället och sedan få allt fixat och klart hem i brevlådan - de skall bara in i ett magasin. Sen kan jag njuta av mina bilder i vintermörkret...

Jag är således egentligen väldigt nöjd med detta, och suckar varje gång jag tittar i lådan med *massor* med blandade papperskopior från svunna tider - när ska man stoppa in dessa i album??

Är det inte risk att digitalfoto tar en dit igen; en full hårddisk med bilder som skall sorteras (och helst efterarbetas) - och eftersom man aldrig får ork/tid så faller de i glömska och intresset svalnar...

Min längtan efter en digitalkamera kanske mest är helt vanligt ha-begär som jag bör förtycka??

Finns det någon som känner igen sig???

Jo det kan nog stämma egentligen. Blir lätt oreda fort. Men det är ju billigare per bild och lättare om man vill leka med dom i datorn eller visa upp dom på sin hemsida osv. Sen finns ju såndana som jag som vill ha den för att det är omständigt med papperskopior och dia. Tar stor plats man hittar dom sällan när man vill ha dom osv.

Om du är nöjd med hur det är idag så ser jag ingen anledning till att du ska sukta efter digitalt, prylar är kul men du kanske har roligare med en ny glugg till din nuvarande kamera än ett DSLR-hus?

Om du dessutom vill kunna njuta i vintermörkret av dia så är det ju inget snack om saken...

Jag håller med dig en del. För ett år sedan ungefär var jag 100 procent säker på att jag skulle skaffa mig en digital systemkamera. Men jag ångrade mig faktiskt och nöjde mig med att köpa en enklare kompaktmodell.

Visserligen skulle jag vilja ha en digital systemkamera ibland av praktiska skäl (snabbheten framför allt), men jag tycker bannemig inte det är värt att betala 15-20 000 kr för det. Det är snarare ett simpelt ha-begär som du nämner, det är prylgalningen som dreglar.

Med min lilla kompaktmodell, som faktiskt tar mycket bra bilder, kan jag tillfredställa mitt behov av snabbhet och experimenterande. Men när det blir "skarpt läge" så känns det oerhört skönt att kunna ladda min systemare med en film.

Det jag gillar mest är faktiskt att mina bästa bilder finns som negativ/diabilder. Och det innebär att jag kan titta på dom även nu, när min dator havererat. Dessutom känns det tryggare på något sätt.

/Joakim - som sitter vid lånad dator.

P.S. Dessutom älskar jag kornkänslan i filmer, tycker den är snyggare än en digitalkameras brus.

.. får ansluta mig till ovanstående skara - jag är nämligen likadan! Vill också komplettera med ett digitalhus så fort ekonomin stämmer, men tills vidare får jag nöja mig med min DV-kamera som tar fullt funktionsdugliga digitala stillbilder.. :)

Jag tackar högre makter för att det fortfarande finns folk som fotograferar tradionellt analogt (tack Jonatan)! :)

När jag bytte över så skaffade jag mig en fin analog klassisk kamera som jag tänkte använda parallellt med digitalaren. Den blev en hyllvärmare så nu är det digitalt som gäller.
Det är synd tycker jag att det blivit en kamp mellan digitala och analoga anhängare. Trots allt borde bildintresset och vad man gör med sina bilder stå i centrum.
För min del har det digitala smygit sig på ganska sakta under rätt många år. Det är lite krångligt med mörkrum och kemikalier som blir gamla. Förmodligen kommer jag att "återfalla" och skaffa en Rolleiflex eller Yashica 6x6 för att plåta i svartvitt då och då. För det är så kul!

Jag var nog likadan som dig men att jag slog till. Jag sålde min ena EOS 3:a och köpte en 10D. Jag ska väl inte säga att jag är missnöjd, men jag blev inte frälst. I början så använde jag den nästan inte alls men nu använder jag faktiskt min 10D mer och mer nu eftersom jag har upptäckt att den är rätt liten och lätt i jämförelse med min 3:a med booster eller Hasselbladare (vilket är skönt om man bara ska iväg någonstans och inte vill släpa på en massa kilo), men en hel del beror så klart på vad jag fotar. Fotar jag en polares barn eller något där jag inte får pengar så tar jag fram 10D:n, ska jag ut i naturen tar jag med båda men använder film som huvudkamera för att jag vill ha det på dia eller S/V. Jag tycker också om att ha mitt orginal på film. För mina digitala kopior så har jag skaffat mig en fet server och SCSI RAID kontroller med några diskar + att jag backar upp på DVD. Det enda jag inte har förutsett ännu är att huset brinner ner, men jag kan ju lagra DVD skivorna på annan plats...

Jag gillade förslaget om att skaffa ett nytt objektiv istället för att stilla ha-känslan :)

Hade jag varit som dig så hade jag väntat lite till, dom digitala kamerorna kommer ju bara bli bättre och bättre. Men samtidigt så kan man ju vänta för länge också....

Min optik och scanner är av tillräckligt bra kvalite för mig.
Jag gillar min gamla analoga systemkameras funktioner.

Men, jag vill absolut kunna direkt se hur bilden blev när jag tagit den. Detta för att kunna ta fyra, fem bilder och direkt VETA hur de blev, inte GISSA.
Detta enda skäl är tillräckligt för mig för att skaffa en digital. Att jag nu inte har råd är en annan femma...

Jag var på vippen att köpa en 10D i höstas men så blev det (av en ren tillfällighet) inte. Nu har jag efter mycket "klok" eftertanke verkligen fått perspektiv och har slagit mig till ro att det inte blir dslr på x antal år.

Min absolut första bekräftelse på att jag verkligen var fast och förälskad i fotografi som uttryckform var när jag för första gången fick se mina första egna dias på duk och i betraktare. den kännslan sitter fortfarande kvar, STARKT!

Visst kan man kombinera dlsr med den analoga MEN i min nuvarande nästan icke existerande ekonomiska situation låter det sig iinte göras,,

Det var nog högre makter som satte käppar i hjulet på min tänkta investering i höstas och visst är det skönt att sitta här och nu och känna att det nog till stor del var det klassiska haabegäret som talade med den högsta rösten,,

Mvh Niclas,=Som köper dslr om ca4år som det ser ut NU, och då kanske dem har fixat till den där tråkigt, matematiskt rektangulera misstaget som pixeln ju är till en mer dynamisk och levande byggsten! :))

Oscar skrev:
Men, jag vill absolut kunna direkt se hur bilden blev när jag tagit den. Detta för att kunna ta fyra, fem bilder och direkt VETA hur de blev, inte GISSA.
Det är en av anledningarna till att jag kör analogt. Jag tycker att det är roligt att sitta och vänta på bilderna. Låter lite konstigt, men, men.

rindler skrev:
Det är en av anledningarna till att jag kör analogt. Jag tycker att det är roligt att sitta och vänta på bilderna. Låter lite konstigt, men, men.

**

Yes!
För mig är det faktiskt en viktig del av arbetsprocessen att få ett konkret tidsmässigt avstånd till fotograferingstillfället, + att det är en julafton varje gång dem dimper ned i poslådan:)!/Mvh Niclas,

Blaska

Man ska fota med vanlig kamera Tycker jag!! Känna lukten av mörkrum o blaska på i mörkret! Bara lukten av fotopaper är en höjdare.

Janne

Re: Blaska

Ljusdal skrev:
Man ska fota med vanlig kamera Tycker jag!! Känna lukten av mörkrum o blaska på i mörkret! Bara lukten av fotopaper är en höjdare.

Janne
Det ena utesluter inte det andra. Själv kör jag både digitalt OCH analogt, och det med samma objektiv. Funkar helt perfekt faktiskt...

"varför antingen-eller när det finns både-och?"

rindler skrev:
Jag tycker att det är roligt att sitta och vänta på bilderna.
Niclasfoto skrev:
För mig är det faktiskt en viktig del av arbetsprocessen att få ett konkret tidsmässigt avstånd till fotograferingstillfället, + att det är en julafton varje gång dem dimper ned i poslådan:)

Jag tycker också det är mer spännande att få framkallad film tillbaka än att tömma ett minneskort. Jag håller med om att ett tidsmässigt avstånd till fotograferingstillfället är nyttigt. Jag väntar gärna 1 månad på bilder, men jag vill VETA direkt att bilden blev bra. Tänk att vänta på bilder som man har stora förhoppningar om och när de kommer och man har tagit tre alternativa exponeringar med olika skärpedjup, visar det det sig att man i alla fall missat det perfekta (tex. vid macrofoto).

Re: Re: Blaska

Linmajon skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Själv kör jag både digitalt OCH analogt, och det med samma objektiv. Funkar helt perfekt faktiskt...

"varför antingen-eller när det finns både-och?"

**

Säkert ingen som säger emot det. Det ena utesluter inte det andra!
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Oscar skrev:
men jag vill VETA direkt att bilden blev bra. Tänk att vänta på bilder som man har stora förhoppningar om och när de kommer och man har tagit tre alternativa exponeringar med olika skärpedjup, visar det det sig att man i alla fall missat det perfekta (tex. vid macrofoto).

Visst är det så!
Och det är ju några av dem verkligt stora fördelarna med digitalt. Och visst kan man även i den digitala verkligheten skapa ett tidsmässigt avstånd.
Tex så är det lätt att i stridens hetta deleta bilder som KAnske hade fått en andra chans om den fanns där i form av ett dias,,,,

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Tex så är det lätt att i stridens hetta deleta bilder som Kanske hade fått en andra chans om den fanns där i form av ett dias,,,,
Risken finns säkert.
En sak som jag har svårt att acceptera är att min älskade Nikkor F 28/2.0 Ais inte längre blir en vidvinkel. Känns konstigt men är väl bara en vanesak.

Oscar skrev:
Risken finns säkert.
En sak som jag har svårt att acceptera är att min älskade Nikkor F 28/2.0 Ais inte längre blir en vidvinkel. Känns konstigt men är väl bara en vanesak.

**

Ja, det förstår jag absolut! Vanesak ja, men visst tänker som så att det är en v,vinkel!

Låt oss slå ett slag för "AnDi-fotografering" (AnalogDigital-foto),,:)

Även om det tydligen dröjer ett tag innan jag köper min första dslr så glädjer jag mig till den dagen!

Mvh Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto