Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Jag är en bakåtsträvare!! (söker bekräftelse)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vägrar att snacka för eller emot, det görs tillräckligt mycket ändå.

Jonatan sa att han var nöjd med sin analoga utrustning & gillade diavisning (mörka vinterkvällar), om så är fallet så finns det ingen som helst anledning att rusa iväg & köpa DSLR.

Det hinner du nog med ändå Jonatan...

Jag kör både dia och digitalt men är lite kluven.

Det är jättebra att direkt kunna se bilderna men ibland lite tråkigt/jobbigt att behöva sitta så mycket vid datorn. Det går åt ca 5-10 minuter per bild om man är noggrann.

Det är jättebra att bara köra in bilderna i projektorn och titta samt veta att bilden är klar. Det är dock lite tråkigt/jobbigt att behöva vänta på framkallningen.

Ett projicerat dia är idag helt överlägset den bästa digitalprojektorn så ska bilderna visas stort på duk är valet givet. Ska bilderna däremot visas på datorskärm eller bli pappersbilder är digitalt det självklara valet, både tidsmässigt (skanning tar mycket tid!) och kvalitetsmässigt (en normal skanner är sämre än en DSLR).

Niclasfoto skrev:
Tex så är det lätt att i stridens hetta deleta bilder som KAnske hade fått en andra chans om den fanns där i form av ett dias,,,,

Jag tar aldrig bort bilder. Visst, jag tar bort testbilder jag tar för att kontrollera ljus och exponering, men allt annat får vara kvar. Jag använder faktiskt nästan aldrig displayen när jag fotar med D100'an utan jag tar sällan bort ögat från sökaren.

När jag laddat in bilderna i datorn ser jag för första gången hur bilderna blev. Ska man stå och glo i displayen efter varje bild för att bestämma om bilden blev bra eller inte får man ju inte göra nåt annat.

När det gäller digital/analogt så fotar jag oxå både och. Dock är det dSLR'en som används flitigast privat, trots tre analoga hus vs ett digitalt hus.

En kompromiss vore ju att köpa några småflaskor med framkallning och fix, och sen sitta och lukta på dom då och då, framför skärmen med Photoshop...

Själv har jag hittills aldrig fått tillbaka en enda filmrulle jag har skickat på framkallning, varning för Zmoilsky-labbet i Petrograd!!!

Puh!
Tack för responsen. Jag började känna mig lite ensam där ett tag. Jag kan nu lugnt fortsätta med film ett tag till! Så länge det går att köpa dem det vill säga. ;)

/Jonatan

Film kommer att finnas mycket länge än. Jag har en digitalkamera som ligger i tryggt förvar i en garderob. Det gick väldigt fort att tröttna på den (Canon S 20). En vecka så var det digitala en gäspnng.
Jag har tittat igenom digitala bilder i fullstorlek på nätet från i stort sett samtliga modeller och fabrikat. Fortfarande väldigt litet imponerad (förutom av tekniken i sig).
FOTO skrev att Canon var ifatt mellanformatet med sitt flaggskepp. Jag hade då slutat prenumrera på FOTO sedan ett halvår -till förmån för National Gegraphic.
De hade fel om Canon vs mellanformat (också).
Jag kan bara tänka mig en anledning att byta: att det blir bättre digitalt.
Det blir det inte.
Och jag fasar för tanken att sitta och titta igenom tusentals värdelösa bilder på bildskärm.
Jag tycker fortfarande att det är bättre att efter några dagars fotograferande se igenom ett par hundra genomtänkta dia/BW-negativ än mängder av bilder plåtade med trial-and-errormetoden.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto