Annons

Hjälp jag har kastat 50 gig bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Jag har av misstag kastat bort ca 50 gig bilder från en LaCie extern hårddisk och tömt papperskorgen.(dock inte med säker tömning; vad det nu innebär?)
Jobbar i Mac OS X och undrar om det finns något sätt att hitta eller återskap bilderna.

PS: de flesta av bilderna finns på annat ställe, men de som jag kastade var organiserade och jag vill inte gärna behöva göra om det jobbet.

Stackare!!
Det finns ju återställningsprogram som get data back för NTFS, men det är ju inte garanterat att alla bilder återställs. Men prova det programet.

// Max

Du bör nog kunna få fram det mesta igen. Men om du får det som enskilda filer eller om du kan återskapa organiseringen vet jag inte.

När du tömmer papperskorgen markerar datorn bara utrymmet på hårddisken som "ledigt". Dock ligger filerna kvar tills dess att du skriver över dem med något annat.

Alltså: Lägg inte in något nytt på hårddisken, för då kommer antalet bilder du kan rädda att minska i takt med att du fyller hårddisken. Och du vet ju inte vilka filer du skriver över, så använd inte disken förrän du hittat ett bra program för att rädda filerna med.

Undrar om inte Norton Utilities fixar det där? Gjorde det förr i alla fall..

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto