Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! Köpa begagnat! Vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa Kavat

Medlem
Jag funderar på att köpa en D7000 begagnat, vad är det man ska tänka på? Hur ska jag testa så att allt fungerar som det ska? vad är det som skulle kunna vara trasigt? Eller ska jag helt enkelt bara lita på den person som säljer? (Dum sista fråga, jag vet!)
Tack för tips och råd!
/Kajsa

När skilllnaden mellan nypris och begagnat är liten som det antagligen är för en nästan helt ny kamera skall man fråga sig om det är värt eventuella risker för att spara en förhållandevis liten slant om inte allt är OK. Så skulle jag resonera.
Varför säljer säljaren (och varför köpte han/hon)? Bäst om det är en trovärdig historia. Eftersom kameran är så pass ny måste kvitton och allt finnas. Garantin borde lösa eventuella fel om det finns.
Om man inte känner säljaren sedan tidigare bör man hitta någon form av referens som bevisar att säljaren finns och kan nås (hemsida, och andra aktiviteter på nätet, arbetsgivare etc.)

Senast ändrad:
Min Personliga bias är att inte köpa nya kameramodeller beg p g a: 1) en legitim säljare kommer inte sänka priset mycket från nytt - är det värt det? 2) det är med nya produkter som de flesta bedrägerier tycks dyka upp. Är priset väldigt bra - gör bara upp öga mot öga.

Jag har bara beg kameror (lysande affär med tanke på prisfallet) men dessa var alla utgångna modeller vid inköpet och i många fall under 1/2 nypriset. Har då köpt beg via fotoaffär, och den aldra sista 1Ds (mark I) var så billig p g a ålder att jag betalde faktiskt först och kameran postades. Osannolikt att bedragare skulle sälja nästan 10 år gammal kamera. De verkar locka med heta nya modeller. Jag tror inte på att hjulet uppfinns på nytt. Dagens kamera som är "så mycket bättre" än en gamla är imorgon en "lyckad uppgradering av föregående modell" men den nya är "så mycket bättre". Är D7000 mer än dubbelt så bra som D90? Bättre köpa billigare kamera och mer pengar på optik?

Jag funderar på att köpa en D7000 begagnat, vad är det man ska tänka på? Hur ska jag testa så att allt fungerar som det ska? vad är det som skulle kunna vara trasigt? Eller ska jag helt enkelt bara lita på den person som säljer? (Dum sista fråga, jag vet!)
Tack för tips och råd!
/Kajsa

En liten fråga, vad har du för utrustning idag? (Kamera, optik)

Är D7000 mer än dubbelt så bra som D90? Bättre köpa billigare kamera och mer pengar på optik?[/QUOTE]

Jag håller med dig, åtminstone när man kommit upp lite från de allra enklaste kamerorna. Bättre satsa på optik. Så det är det jag gör.

När skilllnaden mellan nypris och begagnat är liten som det antagligen är för en nästan helt ny kamera skall man fråga sig om det är värt eventuella risker för att spara en förhållandevis liten slant om inte allt är OK. Så skulle jag resonera.
Varför säljer säljaren (och varför köpte han/hon)? Bäst om det är en trovärdig historia. Eftersom kameran är så pass ny måste kvitton och allt finnas. Garantin borde lösa eventuella fel om det finns.
Om man inte känner säljaren sedan tidigare bör man hitta någon form av referens som bevisar att säljaren finns och kan nås (hemsida, och andra aktiviteter på nätet, arbetsgivare etc.)

Tack för tipsen!

Det är skillnad mellan D90 och D7000 men inte så att det motiverar en skillnad på nästa 4000:-
För min del blev det ett 50mm 1.8 och ett bra stativ. En annan "logisk" uppgradering är D5100 men den är c:a 400:- dyrare än D90. Vad är din prioritet? Fotografi eller film? Ergonomin på D90/D7000 är vida överlägsen D5000/D5100. Har du varit och känt på husen? Om inte gör det. Jag tyckte t o m att D90 satt bättre i handen än D7000.

ANNONS
Götaplatsens Foto