MagnusBerg
Aktiv medlem
Jag har också ägnat en hel del tid på att jämföra - det är en rätt stor del av mitt jobb
Jag har alltså själv kört och fotat med alla kamerorna jag nämnde (utom XZ-1 som jag väntar på, det var därför jag bara talade om den som "lovande"). Det fungerar minst lika bra att titta på testbilder man tagit själv med respektive kamera jämfört med att titta på/ladda ned andras bilder
Jag vill nog hävda att alla de jag nämnde verkligen har ungefär motsvarande optisk kvalitet. Visst finns skillnader åt lite olika håll (vissa är bättre i vidvinkelläget, sämre på tele eller tvärtom, osv) men jag vill nog påstå att skillnaderna inte är större än att andra skillnader spelar större roll.
Lägg då upp bilder i fullformat av de kameror du testat så att vi andra själva kan se och bedöma. Om du jobbar som kamerarecensent så stärker inte det min tilltro till din bedömning, efter att ha köpt den av alla recensenter så lovordade Fuji Finepix 9600. Om du nu sitter på bildbevisen så fram med dem!
P.S. Vad gäller Canon G12 så är den bevisligen skarp ända ute i kanterna i hela zoomomfånget. D.S.