Annons

Hjälp/kritik önskas på hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Hej!
Jag har byggt om vår fotoklubbs hemsida och skulle gärna vilja lite konstruktiv kritik på den:
www.fotografiska.org

Jag är speciellt nyfiken på förstasidans design.
Meningen var att skapa en översiktlig tidningsförstasida där man i rubrikform kunde se det som hänt sedan man senast besökte sidan.

Mitt på sidan visar jag två större slumpgenererade bilder Den övre aktuella vinnarbilder från tävlingar, och den undre hämtas från medlemmarnas gallerier. Men jag saknar harmonin i designen (som bör klara visning i upplösningar från 800x600 och uppåt) pixlar). Hur skulle sidan kunna göras bättre?

Sedan tar jag gärna kritik på övriga sajten också: färgval, överskådlighet, layout etc.

/tackar på förhand,
Mattias Lundkvist

Jag gör ett försök trots att ögonen är lite grumliga såhär sent på dygnet.

Menyn: Jag skulle nog välja att vänsterjustera menyvalen då det blir lättare att läsa.

Förstasidan mitten: "Månadens profil -Göran Kvick" och "Nu finns vårprogrammet framme!" försvinner lite i det övriga "informationsbruset" på sidan. Rutor runt likt höger och vänstersidan skulle nog lyfta dessa rubriker.

Vänstersidan: Det ser lite konstigt ut i mina ögon att vänstersidans datum och text är "inverterade" mot högersidan (bold) samt att det är beige/brun text.
Jag hade nog gjort likt högersidan både då det gäller textformattering, färgval samt "Läs mer...".
Dessutom lyfts högersidans rubriker fram bättre då det är luft mellan table:n och bgcolor:n (vilket uselt språk, förlåt)

Jag tror också att sidan skulle vinna på att sätta mittentabellen till en fast bredd och låta hägerkanten (till höger om högerkanten) flyta bort.
Sidan ser bättre ut om jag förminskar storleken på webläsaren.

Allmänintryck på första sidan, väldigt behagligt färgval. En snygg sida!
Övriga sidor får jag kolla mer på i morgonbitti.

Det var mina åsikter kvart i midnatt så ta dem med en nypa salt :)

ulrik74 skrev:
Jag gör ett försök trots att ögonen är lite grumliga såhär sent på dygnet.

Menyn: Jag skulle nog välja att vänsterjustera menyvalen då det blir lättare att läsa.

Förstasidan mitten: "Månadens profil -Göran Kvick" och "Nu finns vårprogrammet framme!" försvinner lite i det övriga "informationsbruset" på sidan. Rutor runt likt höger och vänstersidan skulle nog lyfta dessa rubriker.

Vänstersidan: Det ser lite konstigt ut i mina ögon att vänstersidans datum och text är "inverterade" mot högersidan (bold) samt att det är beige/brun text.
Jag hade nog gjort likt högersidan både då det gäller textformattering, färgval samt "Läs mer...".
Dessutom lyfts högersidans rubriker fram bättre då det är luft mellan table:n och bgcolor:n (vilket uselt språk, förlåt)
Att jag vänt på kalenderns datering beror på att det kändes naturligare att ha den aktivitet som sker närmast i tiden överst.

Jag kanske skall ta bort nyheternas datering helt och hållet på förstasidan, eller är det bra att se när nyheten har publicerats?

Jag tror också att sidan skulle vinna på att sätta mittentabellen till en fast bredd och låta hägerkanten (till höger om högerkanten) flyta bort.
Sidan ser bättre ut om jag förminskar storleken på webläsaren.

Kan vara bra att låsa mittenkolumnen. Bilderna passar bra in på förstasidan i upplösningar upp till 1024x, sedan känns det som för mycket luft runt bilderna.

På övriga sidor (som har två spalter) tror jag fortfaramde att jag föredrar en flytande högerspalt.

Allmänintryck på första sidan, väldigt behagligt färgval. En snygg sida!
Övriga sidor får jag kolla mer på i morgonbitti.

Det var mina åsikter kvart i midnatt så ta dem med en nypa salt :)

Saltkaret är framme...
/mvh Mattias

Ser helt ok ut tycker jag, finns inget jag direkt ser att jag borde klaga på :).. en sak jag märkte vid närmare inspektion är att jag känner att den högra "menyn" borde likna den vänstra, fast du kan ju ha dovare färger och ge den mindre uppmärksamhet, som det är nu ser det lite ojämnt ut. Tycker som Ulrik att färgerna passar bra. Jag skulle gärna se mer luft mellan nyheterna ("månadens profil" etc.), typ samma som är runt de andra elementen. Annars funkar sidan bra och den skalar om sig vackert om man förminskar fönstret.

Tackar för tipsen! Jag tycker det är mycket värdefullt med all hjälp. Det är så lätt att bli "hemmablind" när man suttit med sidorna så länge.

Vad tycker ni om att det står "Läs mer..." efter varje rubrik i högerspalten? Behövs den för att förstå att ni kan klicka på nyheten, eller är det övertydligt?

Sedan har vi miniatyrbilderna i vänsterspalten. Förstår en besökare att man kan klicka på bilderna för att se dem i fullformat? Om inte, hur upplyser jag besökarna att man kan göra det?

Simon-> Tror du det blir tillräcklingt luftigt om jag kör samma marginaler i höger och vänsterspalten?

mvh Mattias

Jag har testat både php coch css-dokumenten mot validatorer, men jag tycker att det är svårt att få validatorerna att förstå sidor som har mycket kod i form av php och javascript.

Är det någon som har tips kring detta så är mina öron och ögon öppna för förslag.
mvh Mattias

För att förtydligaa det jag menar om valideringstesterna så körde jag Fotosidans förstasida genom samma validator.

Resultatet blev 156 fel, trots att jag upplever Fotosidan som välkodad av duktiga proffs.
mvh Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto