Annons

Hjälp med analog Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

umemorgan

Aktiv medlem
Hejsan. Jag ropade in en Minolta SRT SC-II med tre objektiv och blixt på auktion i helgen. Nu hoppas att ni kan fylla i mina luckor:
1. Gissa när den är tillverkad?
2. Är det en bra kamera? Nån som har en likadan?
3. Om första filmen blir bra, funderar jag på att komplettera med en tele (kanske 500mm). Någon som vet om det cirkulerar mycket objektiv som passar?

PS: Det var ett riktigt rövarpris =)

mvh // Morgan

MC?

Tack för snabb hjälp.
1. Är beteckningen MC minoltas analoga objektiv?
2. Analogt format, där är jag grön. 45mm står det när jag söker på kameran. Är de bästa 35mm.

mvh // Morgan

Kameran använder 35mm, vilket är helt vanlig film du kan köpa i mataffären till och med, i varierande bra kvalite.

MC är minoltas manuella oobjektiv, du har med andra ord inte auto fokus på kameran.

Du kan även använda Minoltas MD-objektiv, en serie som kom efter MC. Den stora skillnaden, förutom att optiken hela tiden utvecklats med lite annan coating och i vissa fall nya konstruktioner, var att MD hade en extra "tapp" på bländarringen för att möjliggöra bländarautomatik. Bländarautomatik får man inte på en SRT-kamera men objektiven fungerar på dessa hus. Genom åren hade de flesta objektiv filterdiameter 55mm vilket var praktiskt eftersom man slapp ha filter i olika storlekar. Mot slutet av MD-eran krympte man dock objektiven och de flesta fick filterdiameter 49mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto