Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att bedömma testbild!

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Försöker ropa in en beggad Canon EF 20/2.8 USM för en trevligt liten slant (eller vad slutprist nu kan tänkas bli). På auktionen finns en testbild tagen med objektivet. Det är inte precis den bästa av testbilder (...) och jag skulle gärna höra kommentarer på den! Verkar allt bra? Borde jag be om en annan testbild?

Allt det här grundar sig på en liten mardröm jag har som går ut på att jag köper nått beggat av en okänd snubbe över nätet och så visar det sig att optiken ligger snett, att objektivet fokuserar fel och allt är åt skogen... :-/ :)

www.weissweb.com/test.jpg

bilden kändes inte för mig tok-skarp, men det kan beror på kameran eller något annat beroende på hur bilden är tagen. om han tagt med film och sedan scannat dåligt.

sedan vet man inte om bilden är taget med det objektivet heller.

jag skulle inte köpa något utan att ha testat det själv.

//J

vinjettering ?

Jääsp! Är det jag som är lite suddig i ögonen kanske..? Tycker mig ana viss vinjettering på den här bilden ..?

Sorry, skall ge lite kött på benen. Enligt EXIF är bilden tagen med en 300D, 1/50 på f8, ISO 200. Precis som du säger Jan så verkar den inte sådär tok-skarp som man väntar sig av en (bra) fast optik. Men det finns ju många faktorer som kan spela in där som inte har med objektivet att göra... Enligt annonsen är det i prima skicka, det finns väl lika många orsaker att tro på det som att tvivla på det...

Re: vinjettering ?

sPitZ skrev:
Jääsp! Är det jag som är lite suddig i ögonen kanske..? Tycker mig ana viss vinjettering på den här bilden ..?

Go'morron :) Det är fullt möjligt, men jag vet inte hur mycket vinjettering en 20/2.8 "ska" ge...! Nån som har nån info om det?

Ålrajt, nu är den inropad för hyfsade 3000 kronor. Rätt bra pris, känns det som. Skall peta på den imorgon och antagligen slå fast (auktionen slutade utan att nån gick över reservationspriset, så jag behöver inte köpa gluggen).

Nått speciellt jag borde ha i tankarna när jag inspekterar krabaten? Har ni tips och råd? Kan jag ta testbilder med min 300D och utläsa något matnyttigt från LCD-skärmen?

Köpt. :) Den var i prickfritt skick, trots att den var inhandlad i USA 1998. UV-filter på hela tiden... skall köra lite tester hemma, men som sagt, den verkade vara fullständigt felfri. Som ny. Trevlig glugg! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto