Annons

Hjälp med att välja zoomobjektiv till Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

zlangbella

Ny medlem
Jag vill bara börja med att säga att jag är otroligt okunnig gällande objektiv.
Jag har ett 18-55mm till min Nikon D3100 nu, men jag känner att den inte räcker till. Jag vill ha ett 18-200mm men vet inte riktigt vilket jag ska välja... Nikon, Tamron eller Sigma?...
För mig är nästan färgkvalitén det viktigaste, men såklart så måste ju skärpan vara bra på avstånd.
HJÄLP please! :))

Jag vill bara börja med att säga att jag är otroligt okunnig gällande objektiv.
Jag har ett 18-55mm till min Nikon D3100 nu, men jag känner att den inte räcker till. Jag vill ha ett 18-200mm men vet inte riktigt vilket jag ska välja... Nikon, Tamron eller Sigma?...
För mig är nästan färgkvalitén det viktigaste, men såklart så måste ju skärpan vara bra på avstånd.
HJÄLP please! :))

Beror ju lite på hur kräsen du är. Bra bild o tele kostar massor! Jag är kräsen som fan och har inte 60 tusen. Så därför köpte jag ett Nikon 180mm 2.8 för 8000:-. Levererar i stort sätt lika bra bilder som dom med zoom dock lite segt AF och fast.

Håll dig till Nikon i alla fall säger jag. Foto är en ärlig bransch i alla fall, du får verkligen vad du betalar för. Sen om det är relevant att köpa ett objektiv för hur mycket som helst om du inte arbetar som fotograf eller fotar väldigt mycket får du ju avgöra själv. =)
Det finns ju många gluggar typ 55-200 från nikon för mellan 1500-8000kr olika bra beroende på prislappen. Känn efter ditt behov.
Lycka till!

Om färg är viktigt så är väl chansen störst att du får samma färgkaraktär på bilderna om du väljer all optik från samma märke. Sedan hade jag nog inte ersatt 18-55:an utan snarare kompletterat den med t.ex. nikons 70-300 främst p.g.a att den har väldigt snabb autofokus. En ytterligare fördel med att välja nikon är att du får service på samma verkstad som kamerahuset ifall något skulle strula.

Beror ju lite på hur kräsen du är. Bra bild o tele kostar massor! Jag är kräsen som fan och har inte 60 tusen. Så därför köpte jag ett Nikon 180mm 2.8 för 8000:-. Levererar i stort sätt lika bra bilder som dom med zoom dock lite segt AF och fast.

Håll dig till Nikon i alla fall säger jag. Foto är en ärlig bransch i alla fall, du får verkligen vad du betalar för. Sen om det är relevant att köpa ett objektiv för hur mycket som helst om du inte arbetar som fotograf eller fotar väldigt mycket får du ju avgöra själv. =)
Det finns ju många gluggar typ 55-200 från nikon för mellan 1500-8000kr olika bra beroende på prislappen. Känn efter ditt behov.
Lycka till!

Har inte 180:n fokusering via motor i kamerahuset? I så fall blir det ingen autofokus på TS kamera. Håller annars med dig, det är ett väldigt skarpt objektiv fullt i klass med nikons 70-200/2.8 som kostar mer än dubbelt så mycket, men så får man ju ingen zoom heller förstås.

55-200
55-300
70-300
70-200/4
70-200/2,8
Desto mer du betalar desto mer kvalité får du.
Och desto tyngre får du bära.

ANNONS
Götaplatsens Foto