Annons

Hjälp med avtal vid försäljning av bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

fletell

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har lyckats få sålt fem bilder till en reklambyrå!!!

Mitt problem kommer till avtalet som jag måste skriva på. Jag blir lite orolig när jag läser det då det står så här:

Visningsrättigheter
FT ger med detta avtal "Företaget" fullständiga och oförbehållsamma visningsrättigheter i samtliga territorier och i samtliga media.

Nyttjanderättigheter
FT ger med detta avtal "Företaget" fullständiga och oförbehållsamma nyttjanderättigheter.

Kommersiella rättigheter
Som arvode för visnings- och nyttjanderättigheter äger FT rätt att via sitt bolag Svensk Bilddesign fakturera "Reklambyrån" "xxx" kronor som ett engångsbelopp för ovan nämnda rättigheter och foton.

Det priset jag gett gäller endast visning i form av DVD format. Här under Visningsrättigheter står det att jag ger fullständiga rättigheter till köparen i alla typer av media. Det samma under nyttjande rättigheter.

Vidare talade jag med Reklambyrån om att få sälja dessa bilder till något annat företag. T.ex. konkurent till Reklabyråns kund. Det verkade inte som någon vidare god idé.

I och med att företaget är en gigant så menar reklabyrån att företaget vill ha fullständiga rättigheter till bilderna.

Jag har satt 1000 kronor per bild, men får inte jag sälja vidare mina bilder så måste jag ju ta minst 10 000 per bild...

Ni som varit i samma situation, hur skall man lösa detta? Vad gäller?

//Fredrik

Knepigt

Först får man gratulera till att dom vill ha dina bilder.
Som jag tolkar så betalar dom dig en engångs summa för dina bilder och använder dom som dom vill. Och är det rätt tolkat så tycker jag ju att det är för lite med 1000:- per bild.
Har du kollat BLF listan?

Att kunden inte vill ha flera som köper dina bilder kan man väl ha lite förståelse för.
Förknippas företaget med en bild så vill dom inte att denna bild ska göra reklam för andra saker än deras egna.
Men då kan man ju även betala för det.

Har du någon direktlänk till den listan, kan inte finna den! :(

Eller måste man vara medlem? Det är ju jag inte!

Ok, jag måste ge dom svar under morgondagen...

Kan du bistå mig med detta?

SJälvklart blir man medlem för 100 kronor!

ANNONS
Götaplatsens Foto