Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med batteri !

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! Köpte den här: PowerBase 5tim snabbladdare Inkl. 4xAA 2700mAh Ni-MH på
Kjell o Company men nu till problemet.Första gången körde jag en full
laddning plus några timmar på underhåll och lade undan batterierna i
ca en vecka och när jag skulle använda dem var dom helt urladdade och
fick ladda dem igen,höll ca 3-4 dagar i kameran med 100 bilder tagna och
det är samma sak om och om igen.Batterierna som medföljde kameran ( Pentax
K200D ) höll aldrig på och ta slut trots flitigt användande första veckan
med kameran ! Är det fel på laddaren eller batterierna ? Kanske testa att
byta ut batterierna eller laddaren ? eller kanske byta till något annat
märke på batterierna ? Tacksam för svar , m.v.h. Jonas!

Det är fel strategi att "lägga på lager" med NiMH-batterier. Deras självurladdning är för hög. En del batterimärken kan ha upp till 30% bortfall de första sju dygnen. Jag låter mina ligga urladdade tills jag vet att jag ska använda dem, då åker de i laddarna - tre st Biltema @ 149:-.

Hej och tack för svaren ! Jo jag vet att man inte ska lägga fulladdade batterier på lager,men fulladdade ska dom ju hålla längre om man använder dom direkt så ska testa nämnda batterier i stället !

Det kan bli problem om man snabbladdar batterierna, själv kör jag långsam laddning och passar på att ladda ur dom helt innan jag laddar dom.

Jag kör på en 5-timmars laddning, men även fulladdade varar dom inte länge, kanske 100 bilder,stänger kameran och nästa dag är dom urladdade !Batterierna som medföljde kameran ( icke uppladdningsbara) varade hur länge som helst !

Powerbase laddaren ser ut att ladda två batterier per laddningskanal vilket kan förvärra problemet med dina batterier. När flera batterier laddas med samma kanal så kan laddaren sluta ladda innan alla batterier är fulladdade. Tror även att batterierna riskerar att ladda ur varandra om de har laddats olika.

Kameror är väldigt krävande på batterier, så för bästa resultat bör man ha en laddare där varje batteri laddas med en egan laddningskanal. Det ser man enklast på att varje batteri har en separat indikering för laddningsstatus.

Hej ! Köpte den här: PowerBase 5tim snabbladdare Inkl. 4xAA 2700mAh Ni-MH på
Kjell o Company men nu till problemet.Första gången körde jag en full
laddning plus några timmar på underhåll och lade undan batterierna i
ca en vecka och när jag skulle använda dem var dom helt urladdade och
fick ladda dem igen,höll ca 3-4 dagar i kameran med 100 bilder tagna och
det är samma sak om och om igen.Batterierna som medföljde kameran ( Pentax
K200D ) höll aldrig på och ta slut trots flitigt användande första veckan
med kameran ! Är det fel på laddaren eller batterierna ? Kanske testa att
byta ut batterierna eller laddaren ? eller kanske byta till något annat
märke på batterierna ? Tacksam för svar , m.v.h. Jonas!

Hej. Har också köpt nästan samma fast har inga problem. Först Powerbase 5h laddaren för 1.5 år sen, men då levererades dom med 2600mAh batterier. Hade dom först oavbrutet i en Canon S3 IS (12 mån) och numer i blixten Canon 430EX. Fortfarande utmärkt kondition på batterierna och ser ingen konstig självurladdning. Köpte för 6 mån på samma ställe 8 batteriersladdaren (fortf Powerbase) som inkluderar 8 st 2700mAh batterier. Dom har jag inte i kamerautrustning utan i en radiosändare (dra inte så mkt ström), tycker konditionen verkar utmärkt. Laddar endast vid behov vilket hittills varit kanske halvdussinet ggr.

Antingen har du haft otur m batterier eller laddaren. Kan du testa ladda batterierna i en annan laddare? Vad säger Kjell&Co?

Hej och tack för all hjälp! ska kontakta dem och se om jag kan byta annars får jag köpa nåt annat ! Vad kan ni andra rekomendera ? inte så kul att köra på samma igen !

ANNONS
Götaplatsens Foto