Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med blixar eller lampor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Hej jag behöver lite hjälp med vad jag behöver för saker.

Jag har en canon 400D och skall fotografera "modelbilder" på min gravida fru och vet inte om jag skall ha tex bygglampor eller kanse blixtar.

Jag är ganska ny på detta så jag kollade på http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

men är osäker på vad mer jag behöver för att det skall fungera?

Kanse Just du vet?

I princip behöver du inget mera. Satsen har en radiosändare som du sätter på kameran och en mottagare som troligen kopplas till en av blixtarna, den andra kommer att lösas ut automatiskt då den har inbyggd slavtändare. I övrigt följer det med en grundläggande utrustning.
Vad du behöver i framtiden beror på hur och i vilken riktning ditt fotograferande utvecklas. Förhoppningsvis ingår det en anständig brux i satsen.

Något som kommer för mej som hastigast är att du ev kan behöva en bakgrund av något slag, bakgrundspapper eller dylikt. Köper du vitt papper kan du också använda en bit av det som reflektor om du tex vill lägga en blixt i bakgrunden och behöver lätta upp ena sidan av modellen. En vit frigolitskiva fungerar annars utmärkt som reflexskärm. Målar du den svart eller mörkgrå på ena sidan fungerar den som skärm. Använd vattenburen färg bara.

Här är en länk
http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Jag har dessa blixtar ( 2 st Lite-paket ). Tycker de fungerar utmärkt. De är i metall och har steglös styrka. Mycket ljus för pengarna.

Och bra att du skippar bygglampor. Även om det fungerar blir det varmt, de är svåra att placera, ger dåliga slutartider och knepiga att diffusera.

ANNONS
Götaplatsens Foto