Annons

Hjälp med droplet i photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har slitit och försökt få detta att funka, men lyckas inte =(

Jag vill göra en droplet som jag kan släppa hela kataloger med 100tals bilder i... som sen ska göra detta med bilden

autocolor
autonivå
autolevel

minska ner bilden till 600 i bredd (längd propotionelig)

Göra en ram.. och sätta (c) www.mek.nu i hörnet

och sen "save for web" med typ 60% kvalite.

Ska alltså bara kunna ta en katalog med 400 bilder i och bara släppa på dropleten så ska den fixa detta automatiskt.

Jag blir tokig =(

blir bar EEERRROORRRR =)

(jag har sökt här på forumet och hittat info.. men endå inte lyckas få till det)

Vad blir det för fel då, att det blir error hjälper inte. Funkar det om du kör filerna direkt, och inte katalogen då.

--------------------------------------------
Standard droplet för det borde var så här typ.

Börja med att spela in en action, autosakerna är en enkel sak.

Sen använder du Fit Image under automate menyn för att längsta sidan på en bild alltid ska bli 600pixlar.

Save for web med kvalite, rakt av, du får inte heller ändra filmnamnet, då skiter det sig.

Ramen med mek.nu i hörnet vet jag att det finns trådar om hur den skapas, oavsett storlek på bilden.
---------------------------------
Funkar inte det är det något fel.

såhär gör jag:

öppnar en bild så det finns en öppen.

HÄR STARTAR JAG INSPELNINGEN

fixar storleken genom fit image
auto (3grejjer)
ram
save for web utan att byta filnamn och lägger i en katalog smo heter typ "c:\klara\"

sen stoppar jag inspelningen.
-------

När jag öppnar en bild och kör scriptet funkar det fint, bilden hamnar i c:\klara o allt.. ser kanon ut.

Men när jag gör en droplet av den och släpper katalogen så blir det error i photoshop, det står direkt

"the command fit iamge is currently not avalible" continue eller stop

trycker jag continue så går den på nästa steg och jag får samma fel där?

vart sitte felet? nån inställning när jag gör själva dropletten?

Har du provat att bara göra en vanlig action istället och köra automate på den? Jag brukar använda det när jag har många bilder som ska behandlas och använda mig av "folder" i automate. Det borde ju vara ungefär samma sak, men värt att testa kanske. Datorer är magiska ;)

Jag har också fått en del error, och en skum sak jag märkte när jag satt och trixade med droplets var att det fungerade bättre för mig när jag la till ett lager i bilden och sen valde flatten image igen. Fråga mig inte varför, men det fungerade.

En annan sak som kanske gör att det inte fungerar är att du kanske tar för många bilder på en gång (hela mappar). Jag har märkt att jag endast kan köra ett begränsat antal bilder samtidigt i en droplet, tar jag fler blir det error.

PN

peternilsson75 skrev:

En annan sak som kanske gör att det inte fungerar är att du kanske tar för många bilder på en gång (hela mappar). Jag har märkt att jag endast kan köra ett begränsat antal bilder samtidigt i en droplet, tar jag fler blir det error.

PN

Vart går begränsningen?

fixade sig, det var nån inställning där jag gjorde själva dropleten.. men nu funkar det kanon.

och nån begräsning har jag inte stött på då jag just gjorde en mapp med 800bilder (1.15gig)

I automate menyn finns väl en kryssruta om sub-folders, kan det vara samma sak som strular när du bygger en droplet.

ANNONS
Götaplatsens Foto