Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ett samyang 8mm fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

Wejen

Ny medlem
Hejsan.
Köpte ett Samyang 8mm F3.5 Fisheye till min sambo. Hon har en Nikon D3100.
Jag var nere på den lokala fotoaffären och rådfrågade lite om samyang innan jag beställde detta objektiv på nätet.

Nu till problemet:
När vi tar kort med detta objektiv så blir det KOLSVART. Har testat att pilla med lite inställningar men inget verka fungera ?

Jag har ingen speciell kunskap inom detta så om ni har något svar eller frågor så förklara gärna som att jag vore 13 år ;)

tacksam för svar

För dåligt ljus/för kort slutartid, och detta är ett obektiv som din kamera inte kan mäta ljuset automatiskt med utan man får använda sig av den så kallade stop down metoden.

Vrid ratten på kameran till M läge eller ännu helre Av läge om det går så slipper du tänka på slutarhastighet då det sköts automatiskt. Vrid bländaren på objektivet till det lägsta talet(3.5). Titta i sökaren och vrid slutarhastighet och ISO (testa ISO 400-800) så mycket du kan så ljusmätaren i sökaren indikerar att den lodrätta strecket är i mitten. Nu har du exponerat bilden "korrekt". Ta en bild.

Ok, så allt handlar om inställningar?
Jag testade lite i morse med en utomhusbild och den blev ljus, men så fort jag går in å ska ta ngt blir det genast mycket mörkare.

jag lär mig väl med tiden :)

Ok, så allt handlar om inställningar?
Jag testade lite i morse med en utomhusbild och den blev ljus, men så fort jag går in å ska ta ngt blir det genast mycket mörkare.

jag lär mig väl med tiden :)

Ja det är ju oftast mörkare än inne, så med samma inställningar blir inomhusbilden mörkare...

Tänk på att du ställer in bländare direkt på objektivet med den. Så sätt den på så låg siffra som möjligt för att få inte så mycket ljus som möjligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto