Annons

Samyang 8 mm Fisheye – Bra eller dålig för astrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrRapala91

Aktiv medlem
Hejsan allesammans. Mitt namn är David och jag en sprillans ny medlem här på fotosidan :)
Jäkligt kul att få vara med här! Jag började med fotografering 2011. Självklart har jag fotot tidigare än det med det är nu som jag är mer seriös :D Jag är mest inne på astrofotografering. Har gjort 4 stycken milkyway timelapses :) Det är inte några av de bästa men de är bra nog för en nybörjare ^^

Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp. Jag har kollat på ett objektiv som heter Samyang 8mm Fisheye. Jag har använt den innan men jag lämnade tillbaka det. Anledningen var för att jag tyckte att det var för mycket vidvinkel. Fast, jag tror nog att jag ångrar mig det ^^ Jag har nu hittat objektivet igen på netonnet till ett väldigt bra pris. Lägre än vad jag köpte det då. Kostar nu 2.490 kr.

Jag hade tänkt och använda mig av objektivet mest för astrofotografering. Göra vackra timelapses m.m. Om vi går tillbaka varför jag lämnade tillbaka objektivet innan så var det för som jag sa för mycket vidvinkel. Jag var lite utanför Västerås men jag fick inte med så mycket av natthimlen. Om ni ska veta så var månen uppe då och jag var inte så speciellt långt utanför Västerås ^^

Min fråga är: Är detta ett prisvärt objektiv och är det lämpligt för att göra milkyway timelapses?
Vore jättebra att få höra från de som har använt eller avänder detta objektiv och som har eller håller på med astrofotografering :)

Här är en länk till en av mina milkyway timelapses :) Jag använde mig av en Canon EOS 600D. EF-S 18-55mm IS.

Med Vänliga Hälsningar
MrRapala91 (David :) :D

http://www.youtube.com/watch?v=sK9faLMnWJQ
 
Hej! Jag har nyss börjat fota och blivit fascinerad av astrofoto med. Så jag tänkte börja med att säga att jag gillar din video! Sen har jag tyvärr inte testat Samyang 8 mm själv, så egentligen har jag inte så mycket mer att säga. Men jag tänkte tillägga att jag sett riktigt snygga och effektfulla bilder helt i min smak på flickr som varit tagna med det objektivet. Så jag skulle säga bra för astrofotografering även fast jag inte testat det själv. Tyvärr verkar det vara emot reglerna att visa andras bilder utan tillstånd, så jag kan inte visa någon specifik. Den verkar ju ligga ganska så bra i pris med och folk här verkar nöjda med den ( http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19604 ), så även jag blev sugen på att köpa ett eget nu.
 
Det går bra att tala om var bilden finns (visa en länk, alltså), men du får inte kopiera in bilden i ett inlägg.
 
ANNONS