Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med filmval vid bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Ett par kompisar har bett mig fotografera deras vigsel och efterföljande "mingel". Allt detta kommer att ske inomhus och kvällstid vilket gör att det inte är mycket idé att hoppas på något dagsljus.

Paret vill ha svartvita bilder och själv vill jag inte stå och kopiera upp en massa kopior eftersom jag befarar att de vill ha alla bilder och i många exemplar.

Jag behöver därför tips på vilken film som kan vara vettig att använda och som paret själva kan lämna in till ett labb och beställa de kopior de vill ha. Jag har funderat på att använda Ilfords XP2 men är osäker på om denna går att pressa med vettigt resultat. Kanske det är bättre att använda en snabb färgfilm och sedan be labbet även köra svartvita kopior. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag kommer inte att använda blixt eftersom jag inte har någon vettig. Kommer att använda min eos 300v och stativ. Kommer även att köra någon rulle Tri-x med min gamla Rolliecord bara för mitt eget höga nöjes skull. Tri-xen pressar jag och soppar själv och blir det någon vettig ruta på rullen så kan paret få en någorlunda genomjobbad kopia som bonus.

Är inte hundra men jag tror kodak har en svartvit i 800asa(Portra). I vilket fall som helst så kan väl Kodak Portra B&W vara ett alternativ som är lite lättare att få tag på. Den har lite mindre kontrast än XP2 som jag upplever det iaf. Det är ju bara ett steg som pressas och det är negativ film så jag tror det funkar alldeles utmärkt oavsett film.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto