Annons

Hjälp med Fuji minilabb (Hjäälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

grioa

Ny medlem
Hjäälp

Jag är på en skola nu som har köpt in en
framkallningsmaskin

Fuji minilab FA - compact

Vi har laddat den o.s.v
men när vi startar den kommer Error meddelandet 70 upp, det står i manualen att det betyder för låg nivå i nån av tankarna. Vi kollar tankarna
men dom verkar vara normala.

Undrar om det är någon som vet något om detta.
Om det är ett vanligt problem eller om hur man
skulle kunna hjälpa det.

Tacksam för svar.

Jag har jobbat en del med Fuju minilab, men kommer inte ihåg några detaljer. Dock kan man väl säga, att om ni är säkra på att tanknivåerna i alla tankar är korrekta så är nästa steg att kolla sensorerna. Jag har för mig att det är någon typ av "flytkorksarrangemang" och det första att kolla är i så fall att dessa kan röra sig som de skall. Nästa steg är själva sensorswitcharna.

Som sagt, men reservation för att jag minns fel och att jag inte kommer ihåg hur de olika modellerna skiljer sig åt map detta. Det var typ 10 år sedan jag jobbade med det här.

Manualen brukar för övrigt ha ett rätt bra felsökningsschema.

Tackar

Jo, vi har spånat så också
Ett jävla jobb att kolla dom där sensorerna
Ärg och rost:)

Vi ska testa snart, proppen gick när vi kortslöt sensorerna för att veta vilken som ska göras ren

E70 = låg nivå i en av processtankarna, vilken går ej att veta eftersom sensorerna är seriekopplade. om maskinen stått tom ett tag kan det vara så enkelt att en flottör fastnat i fel läge.
i en del av de äldre fujimaskinerna matas just nivågivarna med 100 Vac, för en frisk person ska det inte vara dödligt, men mycket obehagligt. meka inte med saker som ni inte har kunskap om. de flesta maskinleverantörer i sverige har serviceavdelningar som gärna hjälper er, även med telefonsupport. (det är dålig reklam om kunderna avlider).om ni av någon anledning inte vill ringa till fuji så kontakta mig, jag hjälper gärna er att hålla nere förlusterna bland kursdeltagarna. jag har låååång erfarenhet av service och reperation av fotolabsutrustning.

mvh
olle

Oj:)

Ojoj, tack så mycket för ditt svar
Jag ska prata med fotolärarna, dom vill säkert höra lite råd.

Tack igen

ANNONS
Götaplatsens Foto