Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med HTML fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just byggt mig en sida men så inser jag att i vissa MS Explorer så förstoras texten (säkert datorns inställning) och då trycker texten ut ramarna.

Hur kan ramarna fixeras och hur kan texten bibehållas att visas i stl 10 punkter?

Finns det sådana klara script att lägga i CSS?

Tack för att ni hjälper mig.
Med vänliga Hälsningar /Kristofer Samuelsson

Som Moose skrev skall du ange elementens bredd i pixlar istället för %. Men jag undrar vad det är för 'ramar' du har om texten trycks ur dem...

Vad gäller texten tycker jag du kan låta besökaren välja hur stor den skall vara. Med mindre än att du har _synnerligen_ bra skäl till annat anser jag att du kan bestämma font men inte storlek. Och "annars blir texten för lång för min design" är inte en synnerligen bra anledning.

Tack!

haha, jo det var just nog att designen går före. Shit...
Jag ska lusläsa länken och försöka mig på ramarna. Jag skriver texter rakt i dem men för mig att de är definierade i antal px och inte %

Hmmm..
sidan är http://www.kristofersamuelsson.se

Tack ni
/Kristofer

Ok!?

Jag har min CSS på två ställen, vet ej exakt hur man riktar om allt så det blir ett dokument, men båda är lika som det ser ut nu.

Tack igen
/K

Innehållet ska väl alltid gå före designen. Om man har nåt vettigt att berätta alltså.

Tänk på att vissa användare vill kunna ha större text för att kunna läsa tydligt. Det är inte heller bra att ha vit text på ljus bakgrund (som t ex din info-sida, vissa ord är svårlästa).

Näe, jag får inte till "fixed" text i mitt sidofält!

Nån som har kunskap om detta - hur man får in koden i CSSn?

Tack på förhand
/Kristofer

Näe, jag får inte till "fixed" text i mitt sidofält!

Nån som har kunskap om detta - hur man får in koden i CSSn?

Tack på förhand
/Kristofer

Vilken kod är det du vill 'få in i CSSn'? Även om jag tycker det är bra med all CSS i en extern fil behöver det ine vara just _en_ extern fil, det kan finnas tillfällen då det är smidigare att dela upp CSS-infot i flera filer.

Vad gäller att texten ibland svämmar ut över bilden kan du kanske åtgärda det med hjälp av "overflow: scroll;" på rätt element. Men var beredd på att en del kommer att klaga över det, eftersom du har så smalt område för texten.

Den främsta anledning till att ha din CSS i en extern fil är att du kan återanvända den. Länka samma fil från alla HTML-filer och du behöver således bara skriva koden en gång.

Lägg din CSS i en fil och länka sedan in den med följande rad i headern i HTML-filerna:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="dinfil.css">

ANNONS
Götaplatsens Foto