Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med köp av kamera - vill lära mig mer vilken passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Hej.

Jag har haft en Canon Powershot A40 nu i 2,5 år.

Blir mer och mer intresserad av att fotografera, vill lära mig mer och det första jag behöver göra (enligt mig själv då) är att köpa en ny kamera och sedan gå några kurser.

Skall jag köpa en Canon Powershot S1 IS, vad jag förstått och läst så är det en bra nybörjar kamera, bra zoom men tyvärr bara 3.2mp eller kanske lägga ner mer pengar och köpa en Canon EOS 300D eller an Nikon D70.

Vad tycker ni, ni kanske har några andra förslag.
Vet ni några bra kurser man kan gå (har inte letat så man kanske kan finna några, men kan man få tips så är det ännu bättre)

Tack på förhand från en nybörjare.
Christian

Sitter själv här med 300d och lär mig nya saker varje dag, fördelen är juh att slippa framkallningskostanden. Fast har du ingen dator blir det svårare :)

mg12b skrev:
Hej.

Jag har haft en Canon Powershot A40 nu i 2,5 år.

Blir mer och mer intresserad av att fotografera, vill lära mig mer och det första jag behöver göra (enligt mig själv då) är att köpa en ny kamera och sedan gå några kurser.

Skall jag köpa en Canon Powershot S1 IS, vad jag förstått och läst så är det en bra nybörjar kamera, bra zoom men tyvärr bara 3.2mp eller kanske lägga ner mer pengar och köpa en Canon EOS 300D eller an Nikon D70.

Vad tycker ni, ni kanske har några andra förslag.
Vet ni några bra kurser man kan gå (har inte letat så man kanske kan finna några, men kan man få tips så är det ännu bättre)
Tack på förhand från en nybörjare.
Christian
Canon Powershot S1 IS tror jag är en utmärkt kamera. Den har bildstabilisering och nyttjar Compact Flash. 3,2 Mp räcker långt. Ända till 18x24 kopior och A-4 räcker det. Jag köpte nyligen min andra digitala kamera en Olympus C-720 UZ på REA, med telekonverter TCON-17 för att jag ville ha den långa brännvidden. Jag hade sedan tidigare minneskort, kortläsare etc. så det blev billigare än att köpa någon annan kamera (läs Canon Powershot S1 IS).

Jonas B - varför tycker du att jag skall köpa en beg analog systemkamera? Har en digital och vill lära mig mer om det.

Magnus E - Datorer har jag så det är inga problem, men var Canon EOS 300D din första kamera?

Ulf C - jag har siktat in mig på de tre kamerorna i första hand pga jag har redan minneskort till dem (en utgift mindre), tänkte mig Canon S1 IS pga där är en del tillbehör man kan köpa till och de är inte så dyra.

köp en begagnad 300d

Hej Christian

Jag skulle rekommendera en begagnad 300d(använder CF) med det tillhörande kitobjektivet 18-55mm
om du vill hålla nere kostnaden.

Titta på fotosidans annonser eller blocket.se

Men det beror förstås vilka egenskaper du är ute efter i din kamera. Tycker personligen att en digital systemkamera med utbytbara objektiv och en bra sökare är viktigt. Jag får ingen "känsla"
i en elektronisk sökare eller titta på en LCD-skärm. På Canon PowerShot S1 IS sitter dessutom objektivet fast monterat.

Jag har tre förslag lite beroende på vad du vill ha.

- Canon Powershot S60, om du fortfarande vill ha en kompaktkamera, men ändå vill ha tillgång till mer anvancerade funktioner.

- Canon Powershot Pro1, om du dessutom vill ha bättre optik med mer zoomomfång, möjlighet att koppla till en separat blixt mm.

- Canon EOS 300D om du dessutom vill ha stöd för utbytbara objektiv och "riktig" optisk sökare.

Hi folks.

Både D70'an och 300D är fantastiska kameror bildmässigt men jag skulle utan tvekan välja D70 med tillhörande kit. Jag anser att D70'an är en mycket mer komplett kamera än 300d'n. Så om du kan ta prisskillnaden, köp en D70'a. Bildkvaliteten är likvärdig men D70'an har fler möjligheter, mer att växa med så att säga.

Min rekomendation har inget med att göra med att jag använder Nikon sedan en lång tid. Hade någon frågat mig denna fråga före lanseringen av D70 hade jag utan att tveka svarat 300D. Men nu......D70

Mankan

mg12b skrev:

Ulf C - jag har siktat in mig på de tre kamerorna i första hand pga jag har redan minneskort till dem (en utgift mindre), tänkte mig Canon S1 IS pga där är en del tillbehör man kan köpa till och de är inte så dyra.

Hej Christian!
Det var inte min tanke att rekommendera dig att köpa en C-720. Sedan 3,5 år har jag använt en Olympus C-3040. Jag saknade dock "teleobjektivet" och började fundera på att skaffa ytterligare en kompaktkamera med stort zoomomfång. Valet stod då mellan Olympus C-765 och Canon S1 IS. Det lutade nog åt Canon bla. p g a bildstabiliseringen men jag bestämde mig för att avvakta och köpte en C-720 + TCON-17 därför att jag har flera minneskort och kortläsare sedan tidigare.
Hälsningar,
Ulf

Mattias - Håller koll på annonser litte varstans.

Andreas Ö - tack för förlsagen, skall ta mig en titt på de tre du gett mig.

Magnus G - Får se vad för kamera jag väljer, men skall ha dina åsikter i minnet.

Ulf C - tack än en gång för ditt svar. Får se hur jag kommer att göra.

Tack för alla ni som har svarat

Strunta i Canon under DSLR-nivån. De är för långsamma. (Jag har snöat in lite på tanken att ta bilden när jag vill och inte en dryg sekund senare.)

På superzoomsidan är Minolta Z3 självklart val (med viss reservation för Panasonic). Canon och Olympus är helt akterseglade, inte för Canon S1's upplösning (den räcker till det mesta!) utan hastigheten.

På kompaktsidan anser jag att Sony är hetast, med kameror som W1, med gardering för Casio och Ricoh som gör riktigt snabba saker, eller kanske Minolta G400 (men absolut inte den dåliga G500!). Sen får man fråga sig hur mycket manuella kontroller man kräver, och om man vill kunna sätta på filter och så, och om makro är viktigt. Alla små kompromissar en hel del.

Billiga DSLR: Där är hastigheten mycket bättre, och t.ex. 300D är inte alls dum. Är storleken inget problem så är nog 300D helt rätt.

Ragnemalm skrev:

På superzoomsidan är Minolta Z3 självklart val (med viss reservation för Panasonic).

Tja. Vad ska man säga? Minoltas Z-serie har ju knappast varit ett under av hållbarhet.

Jag hade en Olympus C-720 innan och jag har provat canons S1 men jag kan inte komma överens med någon av dem. Jag gillar helt enkelt inte den elektroniska sökaren och kamerorna känns för små. Men det är min åsikt. Långsamheten kan jag dock inte klaga på på någon av modellerna, de är ju ändå inga "partykameror". Jag väntar tills jag har pengar och köper en riktigt digital systemkamera i stället och tycker nog du ska göra samma. Du har ju redan en hyfsat liten digitalkamera.

//Uffe

Konica Minolta DiMAGE A2 för 7595kr hos Cyberphoto är en prisvärd 8M kamera. En bra kamera att växa i.

Bjelkengren skrev:
Jag hade en Olympus C-720 innan och jag har provat canons S1 men jag kan inte komma överens med någon av dem. Jag gillar helt enkelt inte den elektroniska sökaren och kamerorna känns för små.
Elektronisk sökare är inte väldigt kul. På min Olympus tar jag oftast med LCD'n, eller (när jag vill veta när jag tar) genom att kika förbi kameran. Det är inte idealiskt, men man använder det verktyg man har så gott det går.

Tycker det är konstigt att ingen föreslagit minolta dimage A1/A2 dessa har ju mer "systemkamera" karaktär. Äger själv en 7hi som är nästan samma kamera fast utan IS. Är hur nöjd som helst. Finns mkt tillbehör till dimage seriön också. En stor nackdel till canons 1s IS är ju att den inte har nån möjlighet för anslutning av systemblixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto