Annons

Hjälp med konfigurering

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Nyss fått hem min HemPC vi jobbet och behöver lite hjälp med hanteringen av hårddiskarna. Känner mig ganska nollad, men jag tror i alla fall att datorn innehåller två hårddiskar, C: och D: Den verkar som om allt jag installerat och plockat över från min gamla dator hamnar på C: medan D: är helt tom. Ska det vara så? Bör jag lägga vissa saker på C: och andra på D: eller? Hjälp! Jag fattar inget!
Bifogar bilder.
//Anders

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    47 KB · Visningar: 88
Det är inte säkert att det är två hårddiskar. Det kan vara två partitioner, dvs man har delat upp en hårddisk i två delar (man kan ha fler om man vill). Anledningen till det är att man då kan formatera bara en partition åt gången, annars förlorar man all data på disken om man behöver formatera.

Jag, och många till, brukar ha operativsystemet på en partition, och program och data på en annan (eller flera). Bra om man behöver installera om opertivet.

Jag vet inte vad du menar med att allt "hamnar" på C:? Om du installerar program så brukar du kunna välja var du vill installerar dem.

Du kan också köra med att ha operativet och programmen på C: och sen lägga dina dokument och bilder mm på D:

Du kan alltså (om du vill) skapa en mapp som heter Program på din D: partition och installera dem dit.

Var du ska lägga grejor har också lite med att göra hur stora partitionerna är. Är t ex din C: partition 40GB eller så, så kan du ju ha program där också. Du kan förstås ändra storleken med t ex Partition Magic, men jag antar att du främst vill få in dina grejor och komma igång.

En sak till. För att kolla om det är två fysiska hårddiskar, eller bara en delad så högerklicka på "den här datorn" och välj "hantera". Välj sedan "diskhantering" (eller nåt ditåt). Där ser du om det finns två diskar eller en som är delad i c: o d:

Hmmm.... Jag menar att när jag installerar program föreslår ju installationsguden att programmen läggs i mappen Program på C: och det har jag alltid accepterat. Mappen Mina dokument och mappen Mina bilder ligger ju under Documents and settings på C: Kan jag t ex bara flytta Mina dokument till D: eller?

Jag tror nog det är två diskar. I specen står såhär under rubriken Hårddisk: 320 GB SATA (2 st 160GB 200 rpm)

//Anders

Hmmm. Jag tror jag behöver glasögon :) Fast det ser ut som att du har två diskar.

OK, antingen partitionerar du själv din första disk i två delar, en för windows o en för program. Eller så kör in Windows och program där tillsammans.

Det går bra att flytta "mina dokument". För att göra det enkelt kan du använda nedanstående program.
Tweak UI för xp här

I det programmet kan du bl a välja att flytta vissa systemmappar dit du själv vill. Det är helt klart en fördel att ha sina data (bilder och dokument) på den andra disken om något händer.

edit: alla programmakare har installation på c: som standard, men det är bara att själv välja en annan disk.

Ok, tack för hjälpen. Då vet jag lite mera om saken även om jag nog inte törs göra några ändringar på egen hand. Ska föröka få en mera datakunnig arbetskamrat att komma hit nån kväll och hjälpa mig.
//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto