Annons

Hjälp med kvalite

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_zip

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är väldigt ny på detta men håller på att arbeta med ett antal bilder som kommer att publiceras i ett digitaltryckt dokument av hög kvalite.

Jag har scannat bilder men är lite osäker på kvalité och om jag gjort rätt. Jag undrar om det finns någon här i forumet som skulle kunna ta en titt på en av bilderna och ge kommentarer på kvlitén. Orginalbilden är ett gammalt vykort som ser likadant ut, lite grynigt. Jag vet inte om man skall/kan ställa in scannern eller göra något annat för att förbättra kvalitén.

Det kanske finns något man kan göra med PS för att öka kvalitén. Någon som har något förslag?

Om det finns någon som kan svara på ovanstående frågor finns en exempel bild på: www.thefroghouse.com\pic-1907.tif

MVH

Peter

Beroende på tryckstorlek och hur orginalet är tycker jag det ser bra ut. Jag vet inte hur orginalet ser ut i förhållande kontrast, etc, svårt att säga något då.

Vad menar du med bättre kvalitet?
Ta bort gryningheten?
Man kan ju köra neat image på bilden, men man får nog räkna med att lite detaljer försvinner åxå.

Jag lade märke till att du hade den som "Indexed color" vilket skulle kunna påverka resultatet negativt. Att använda grayscale borde vara bättre, fast själva filen blir ju större då

Jag bara gjorde en liten snabb grej:

http://dumbo.mine.nu/bilder/pic-1907_.tif

Lite neat image och klonat bort lite "blaffor" samt höjt kontrasten en aning.
Man kan ju naturligtvis säkert göra med om man lägger mer än ett par minuter på den. :)

Slit den med hälsan om du tycker att det blev bättre. :)

Tack, jag tycker nog att den bilden du fixat med ser bättre ut än orginalet. Är neat image ett standard plugg till PS?

Nej, det är det inte. Det är ett fristående program, som i (några av) de registrerade versionerna även har en plugin för photoshop.
Det går att hitta här:
http://www.neatimage.com/

Det finns en demo att ladda hem, som funkar, men med vissa begränsningar. Den kan inte spara TIFF utan bara JPEG. Det har PS-pluginen. Man kan inte göra batchjobb och lite sånt.
Men ladda hem och testa vet jag!

Det finns väl andra motsvarande program åxå. Noiseware, Grain Surgery och Noise Ninja är ytterligare några program på samma tema.

ANNONS
Götaplatsens Foto