Annons

Hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

idaolsson86

Ny medlem
Hej

Har encanon 400D med ett Sigma 18-125mm som jag är nöjd med. Fotograferar mest hemma, vid resor och på hästarna och behöver ett "basic" objektiv.

nu har mitt objektiv gått sönder och det är dags för ett nutt.
Någon som ahr ett tips?
Ska jag köpa ett "lagom" precis som nu, eller kanske ett med kort avstånd och ett macro?

Snälla hjälp mig...

Ida

Det var en väldigt allmänt ställd fråga som inte är så lätt att svara på.

Du måste nog berätta lite närmare vad det är som du vill fotografera. I dåligt ljus? På långt håll? Närbild? Snabba rörelser? O.s.v. Och så måste du tala om hur mycket det kan få kosta.

Allmänt tycker jag att om man är osäker så ska man vänta med att skaffa något avancerat objektiv. Det är bättre att börja med ett enklare, och sedan upptäcka vad det är man saknar.

Du hade ju ett 18-125 mm. Har du kollat upp hur du använde det mest? Vilka brännvidder använde du mest? Använde du största bländare ofta? Räckte 125 mm till i teleändan? Räcket 18 mm till i vidvinkeländan?

Ett alternativ som jag tycker är intressant är kombinationen Canon 18-55 IS och 55-250 IS. Speciellt telezoomen är så praktisk att åtminstone jag ofta tar med det istället för ett bättre (och därmed större objektiv). Jag tycker också att det är en alldeles utmärkt kombination på en semesterresa som man inte främst gör för att just fotografera. Man kan komplettera med en 50/1,8 för att klara sig när det är dåligt ljus.

Fundera på vad du vill, och återkom!

AndersLj

Hej

Tack för ditt utförliga svar.

Jag har ju varit nöjd innan och kan då inte tänka mig att jag blir mindre nöjd med två canon, eller hur!?

Vill kunna fota lite här hemma på gården, naturen och hästarna. Men även inomhus och lite mer "detaljerade" bilder, men fortfarande på en väldigt basic nivå.

tror du då att dessa två kan vara två bra starter?

Tack igen
ida

Om man vill ha något enkelt (men ändå inte dåligt) för att lära sig mer så finns det två bra möjligheter. Det ena är att välja två objektiv som kompletterar varandra. Det andra är att välja ett enda som täcker in ett större område.

Fördelen med att välja ett enda objektiv är naturligtvis att man alltid har med sig "hela omfånget". Nackdelen är att ett sådant blir större. Om man väljer två objektiv kan man ju lämna ett av dem hemma om man inte vill bära för mycket (eller väcka uppmärksamhet, eller av något annat skäl).

18-55 och 55-250 är en bra kombination. Canon har också ett rätt nytt objektiv som täcker in 18-135 mm. Det har skrivits en del negativt om det, men så dåligt är det verkligen inte. Det räcker gott, i varje fall om man inte ska göra stora utskrifter eller få biden publicerad på hela förstasidan i någon stor tidning.

Om man har råd finns det ett alldeles utmärkt Canon-objektiv som heter 15-85 mm. Det är inte gratis, men om man varit ordentlig när man tog bilden räcker kvaliteten nog rätt bra till för de flesta förstasidor :)

Jag vet inte vad som finns av andra fabrikat än Canon. De kända "andrahandstillverkarna" gör helt säkert bra grejor. Men om man senare vill sälja objektivet tror jag att det är enklare och mer lönsamt om det är ett originalobjeketiv.

AndersLj

ANNONS
Götaplatsens Foto