Annons

Hjälp med prissättning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Runarsson

Ny medlem
Ny på forumet och inleder med frågetecken:

Min styvfar gick nyligen bort och jag försöker hjälpa min mor att sälja av saker hon aldrig kommer att använda själv. Denna gång gäller det en kamera och eftersom jag inte är någon expert på området får jag söka hjälp av andra, mer inlästa än jag.

Kamera: Nikon Coolpix 8700
Telelins: Nikon TC-15ED 1,5x (+adapterring)

Vad kan detta i hyfsat skick vara värt i dag. Kameramodellen är ju inte precis färsk... men jag har svårt att tro att den kan vara direkt värdelös heller. Han var en väldigt duktig fotograf, med ett galleri, men såg ändå inget behov av något nyare än så för att få sina foton sålda.

Tacksam för hjälp.
 

andreassofus

Aktiv medlem
en begagnad kamera som är 13 år gammal så gott som värdelös.
kanske du kan få nån hundring eller så från någon som vill ha en gammal kamera för skoj skull.
Bättre du sparar den själv och har som minne eller nåt om det betyder något för dig :)
 

Runarsson

Ny medlem
en begagnad kamera som är 13 år gammal så gott som värdelös.
kanske du kan få nån hundring eller så från någon som vill ha en gammal kamera för skoj skull.
Bättre du sparar den själv och har som minne eller nåt om det betyder något för dig :)
Ja, nu tror jag ju inte att produkten är 13 år gammal bara för att modellen släpptes för 13 år sedan... och telelinsen hittar jag fortfarande på butikshyllor för nästan 2000kr. Så nog gissar jag väl att det finns mer än 'någon hundring' i det där paketet.

Nog skulle jag kunna spara den som minne/reserv, men allt som skulle fixas efter hans bortgång kostade en hel del, så vi får gallra bland minnena.
 
Ja, nu tror jag ju inte att produkten är 13 år gammal bara för att modellen släpptes för 13 år sedan... och telelinsen hittar jag fortfarande på butikshyllor för nästan 2000kr. Så nog gissar jag väl att det finns mer än 'någon hundring' i det där paketet.

Nog skulle jag kunna spara den som minne/reserv, men allt som skulle fixas efter hans bortgång kostade en hel del, så vi får gallra bland minnena.
Kameran har tyvärr inget större värde. I bästa fall någon hundralapp.

Modellnumret på objektivet förstår jag inte riktigt. Hittar bara en converter då. Har ändå svårt att se att det finns några pengar att hämta där heller.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag kommer också säga att värdet är nästan obefintligt. Konvertern passar till några andra modeller, men de är ju lika gamla de.

Och att den är ungefär lika gammal som modellen i sig kan du vara övertygad om. Utvecklingen gick mycket snabbt under 2000-talets första årtionde. Att sälja gamla modeller var knappast något man kunde hålla på med någon längre tid. Men visst, den kan ju vara 12 istället för 13 år gammal.

Jag har haft en ungefär lika gammal kompaktkamera. Det är faktiskt inte något jag skulle betala pengar för, annat än en symbolisk summa om jag tyckte att det var en kul pryl. Det finns så mycket bättre saker att få för väldigt lite extra. Att det sedan går att ta bra bilder under rätt förhållanden är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
Trist att höra med bortgången. Men instämmer med övriga. Lägg inte tid och energi på att försöka sälja.
 

Runarsson

Ny medlem
Ja, men då tackar jag er så mycket ändå. Information är alltid information, oavsett om den skiljer sig från den man helst velat se.

Att den tekniska utvecklingen går fort är jag medveten om, trots att inte foto är min primära inriktning och jag hade väl själv misstankar åt det hållet när jag såg hur gammal modellen var. Men det var ändå svårt att tro att den inte skulle ha ett högre värde än så. Foto var både hans största intresse och extra inkomstkälla. Dessutom var han en prylgalning. Två faktorer som tillsammans gjorde det rentav konstigt att han inte köpt något nyare med ett större användarvärde. Nu börjar man nästan misstänka att det finns ytterligare en kamera, som vi ännu inte hittat.

Tack iallafall för att ni tog er tid att svara. Jag återkommer säkert med mer frågor i framtiden, då innehållet på hans hårddiskar inspirerat mig att försöka utveckla mig själv på området.
 

lonian

Aktiv medlem
Du kan ju kolla bild infon på hans kort om de överänsstämmer med kameran. Gör den inte det så var det en annan modell han fotat med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det här är den enda sålda Nikon Coolpix 8700 som går att hitta på Tradera. Den gick för 897 kronor. Utropspriset var 499 kr.
Allt går om man har tur och sannolikheten är förstås större med en kamera som ser lite imponerande ut... Jag sålde en cykel en gång för oförskämt mycket mer pengar än den var värd, så sådant kan förstås aldrig uteslutas.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det en rätt liten mätpopulation för att få ett statistiskt vettigt resultat. :)

Det finns fler sålda Coolpix 8700 på Ebay, och där är variationen ganska stor.
 

Runarsson

Ny medlem
Ionian: Jag kollade i bildegenskaperna igår kväll och dom första bilderna han tog med den kameran var från 2006, så den visade sig ändå ha spenderat rätt många år utanför kartongen.

Jag berättade dom nedslående nyheterna för min mor så hon gav mig den i stället. För mig har den ändå ett visst värde i att den är mindre och lämpligare än min egen D5200 men ändå lite mer avancerad än kompaktkameran vi har, så hon fick ändå 500kr av mig för den.
Jag har dock lekt lite flyktigt med den och till en början har jag funnit den lite bökig. Jag ska leka lite mer ingående och se var användarvänligheten (för mig) hamnar. Slutar det i att jag fick en kamera jag bara tycker är besvärlig att använda är den ju inte värd särskilt mycket för mig heller och då ligger den där "turlinjen" nära till hands.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, med lite tur kanske du får tillbaka dina 500 kr vid en försäljning.
Även om du får mindre än så för den så tycker jag att det bättre att sälja den än att kasta den.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den generationen kameror med 8mp 2/3" sensorer - bl a 8700, Oly C8080, Canon Pro-1, KonicaMinolta A2 och Sony 828 hade ringa brusreducering inbyggd vilket i kombination med sensorgenerationen gav tydligt brus över basISO. Sedan så led en del av kamerorna av kromatisk abberration (ffa Sony). Däremot hade de med de bättre objektiven hög pixelskärpa. Tyvärr ärvde Nikon samma objektiv som i 5700 och detta kanske inte riktigt räckte till på 8mp. Den som är mest lättsåld (lättsåld i relstiv bemärkelse) är nog Olympusen p g a det klart bästa objektivet. Tyvärr överträffas dessa rejält i prestanda av dagens kompakter. Nikon 8400 med vidvinkel på 24mm och zoom uppåt var lite mer populär i seriösa kretsar p g a vidvinkeln som var ovanlig då.
 
ANNONS