Annons

Hjälp med skrivaren

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Hej gott folk.

Nu har jag fått problem med min canon i965 när jag skriver ut här hemma.

Skriver ut på fotopapper i basta kvalitet och det har ej vart problem tidigare. Sedan kalbreradej ag min skärm med Adobe Gamma och jag är ganska säker på att det är efter detta som jag fått problem.

Problemet handlar om färgen. Tycker att alla mina utskrifter får en magenta (lila) ton i bilden. Har sedan provat att skriva ut i svartvitt ist, men alla mina svartvita bilder blir också lila. Mest på de ställen där det inte är kolsvart utan någonting mellan grått och svart.

Provade då att ta bort all färginformation genom image-mode-grayscale.

Detta hjälpte inte.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

Skriver du ut från photoshop CS2 eller???
Isåfall kan du ju bestämma vilket som skall styra färgen ut till skrivaren PS eller drivrutinen till skrivaren. Kanske nått sånt som krånglar.

Förutsätter att du kör med samma patroner & papper som före kalibreingen.
/Jonas, JOP

Hur bestämmer jag detta? I vilken meny?

Mmm upptäkte at den svarte patronen r en piratkopia...kan va den som är problemet, antagligen så, men kan ju va bra att lära mig det du pratar om med.

I utskrift dialogen från PS CS2 så kan du bälja avancerat vid inställningarna samt välja i rullistan, som heter färghantering tror jag. Där kan du välja "låt photoshop" bestämma färghantering eller skrivaren mm.

Ja om du kör med en piratpatron i som svart så är det utan tvekan den som krånglar. Eftersom att det blandas lite från alla patronerna även vid svartvit så blir det lätt färgskiftningar om det inte är rätta prylarna.

/Jonas, JOP

Tack för hjälpen Jonas...! Alltid härligt med svar här på forumen. Tillsammans är vi kloka=)

BGlir väl att knalla iväg å köpaen orginal..!

Dubbel profilering eller fel profil

Hej

Det låter som du dubbel profilerar din utskrift, typ att du väljer en profil i Photoshop och sedan en i drivrutinen till skrivaren.

Eller så väljer du en helt galen profil i photoshop (antog att du använder photoshop). Ex. så ska du inte använda profilen du har gjort med adobe gamma till din utskrift, du ska inte välja den profilen någonstans.

Det är vad jag skulle kolla innan jag skulle gå vidare med andra försök.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

ANNONS
Götaplatsens Foto