Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

emma2222

Medlem
Jag ska köpa en systemkamera.
självklart har jag läst en del och förstår att ingen kan säga köp denna.
men tänkte om någon kunna rekommendera något som skulle kunna passa så får jag jämföra alla dom sedan. har kollat på både nya och begagnade.
pris för begagnat <5000kr, för ny kan jag kanske lägga runt <7500kr

- det ska fotas produktbilder till min web.
- modell bilder i naturen när produkterna används tex vid ett vattenfall eller strand så vore bra om den va tåligare.
- ska användas enbart i Asien (vet ej om det är någon skillnad på temperaturer för kameror.)
- självklart vanliga bilder på familj och andra saker.
- ska gå att filma
- bra autofukos
- snabb
- fina färger

eftersom att det ska vara produktbilder till en webbplats så vill jag självklart ha riktigt bra bilder, är inte jätteduktig på att fixa och trixa i datorn.

kom med förslag.

tack på förhand

En sak som jag tänker på är HUR viktigt det är att den är vädertålig?

Det finns kameror som går att bada med och så finns det dem som tål en del regn och så finns det dem som bara tål att få lite stänk på sig.

De allra mest vädertåliga kamerorna ger däremot inte de bästa bilderna och de som ger bra bilder och ändå tål en del regn är mycket dyra. Så om du kan tänka dig att backa på det kravet med att det skall vara vädertåligt så blir det dels billigare och dels finns det MYCKET mer att välja på.

Väl vädertätad kamera som tål mer än stänk, men inte att bada:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3

Väl vädertätat objektiv, som tål mer än stänk, men inte att bada:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=daL1855wrbulk

Pris nytt för båda tillsammans knappt 7000 kr.

Är det små produkter du skall fotografera? Komplettera i så fall med en närbildslins av god kvalitet i lämplig styrka så behåller du vädertätningen.

Kör kameran i något av JPG-lägena (motivlägena) för fina färger och klara bilder direkt ur kameran om du inte vill/kan trixa med bilderna själv. Annars fotar du i RAW och då fixar du färger och skärpa precis som du vill ha dem i datorn.

Alla moderna kameror på marknaden klarar kvalitén du är ute efter, det hela hänger på hur du använder kameran. Men om du ska stå i ett vattenfall och fota kanske du är ute efter en vattentålig andrakamera, alltså två kameror.

Följande kombination kanske kan vara något:

Standardkamera ej vattentålig (världens minsta spegelreflex):
Canon EOS 100D med EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM (finns i andra paketkombinationer med olika objektiv)

Reserv/vattentät kamera:
Här kan du använda allt från en vattentät sonytelefon (experia tror jag de heter) eller en variant av Olympus Tough som kommer i olika prisklasser beroende på hur ljuskänsliga de är (ju mer ljusinsläpp desto dyrare som till exempel Olympus Tough TG-4 som har max bländaröppning f/2).

Kanske behöver det inte ens vara en systemkamera du behöver?
Funderar på om en bättre kompaktkamera kan räcka för dina behov?
Typ en Canon G7X eller en Sony RX 100 eller en Fuji.
De är visserligen inte så vädertåliga men uppfyller i övrigt dina krav.

Annars tror jag den Pentax som länkades till längre upp i tråden kan vara ett bra val.

Då får du ju dessutom möjligheten att om behov uppstår bygga ut med fler olika objektivtyper samt blixt om du får behov av det.

Fundera också på hur stor kamera du kan tänkas använda, det hänger till viss del, men inte helt också hållet ihop med vilken bildkvalitet du kan få.

Det finns både större och mindre systemkameror men de är som regel alltid större än kompaktkamerorna.

Jag har en vattentålig kompaktkamera som jag kan bada med.
men jag är mer ut efter en systemkamera nu men självklart ska jag inte bada med den.
det SKA inte komma vatten på den, men vore bra om den va tåligare då det är bra med fukt och avgaser och sand i Kambodja.
Det är inget krav att den ska vara som någon arme kamera men vore ett plus om den va tåligare.

Mesta dels så blir det små produktbilder, tex: smycken, klockor inomhus.
men också modellbilder för kläder utomhus

Hade helst velat haft en nikon eller canon med tanke på objektiv utbudet.
då jag hela tiden vill utvecklas :)

en 5d är snabb har bra fokus en jämn vit-vitbalans och är vädertålig.
kompitabel med allt i fjärrkontrollsväg och blixt väg.
Inte skyhöga pixlar men det räcker för nätet.

Med kamera en 50 och macro ringar går den på under 5000kr begagnad.
med blixtpaket får du hela kitet för 6500 och ger dig lite skrammel till ett inomhus stativ.

Senast ändrad:
Tropiskt klimat kan ge en del problem med kondens. Skulle valt någon Pentax då de har vädertätning i proffsklass på de flesta modeller. De är inte vattentäta men tittar du på youtube ser du en del filmer där man sköljer av damm och sand i duschen. Få kameror överlever sådant. Även i övrigt är Pentax välbyggda med stomme helt i metall även i instegsmodellerna, Något som du inte får varken från Nikon eller Canon såvida du inte väljer någon av deras proffsmodeller långt över din budget.

Även om du inte tänker bada med kameran kan det annars lätt bli problem med kondens i tropiskt klimat. Pentax K-50 eller K-S2 borde kunna hamna inom budget som ny, eller en begagnad Pentax K-3.

Alla kameror klarar med råge kvalitetsbehovet för en webplats, Det är snarare så att du förmodligen behöver efterbehandla bilderna för att sampla om dem till mindre storlek oavsett vilken kamera du än väljer. Så att t.ex. Pentax K-50 bara ger dig 16megapixel är inget problem, utan kanske snarare en fördel eftersom små bilder går fortare att hantera.

Hur stora är produkterna du tänker fotografera? Är det små prylar kan det vara en fördel att välja mindre sensorstorlekar som t.ex m43 eftersom det ger större skärpedjup. En del av Olympus OM-D modeller är vädertätade och skulle kunna vara intressanta i så fall, har dock inte riktigt koll på prisbilden där.

Har jobbat med mängder med olika kameror i Asien o aldrig behövt eller haft problem att någon saknat vädertätning. En vanlig kund brukar inte vilja ha bilder i spöregn dom enda som måste jobba då är väl typ reportage eller sportfotografer men dom brukar ta till andra hjälpmedel då. Oftast räcker en plastpåse långt . Jag skulle säga att typ alla dslr funkar för lite regn välj en kamera du gillar själv.

Till TS vad för bilder måste du ta i rikligt regn under längre tid? Ska du fota i sådant väder kan du lika gärna kolla in på regnskydd.

Nej det är sant, jag ska inte fota i regn alls. utan va mer orolig för fukten i tropiskt klimat vid tex strand eller vattenfall.
till mina produktbilder förstår jag att det inte behövs någon särskild med tanke på att det är inomhus.

Tänkte mest på canon eller nikon för jag har sett dom mycket på små butikerna i kambodja. så förmodar att dom kan hjälpa med att reparera om det skulle behövas. och objektiv där nere.

är mest orolig för att köpa en för lätt kamera eller för seg? då man kanske blir uttråkad.

Nej det är sant, jag ska inte fota i regn alls. utan va mer orolig för fukten i tropiskt klimat vid tex strand eller vattenfall.
till mina produktbilder förstår jag att det inte behövs någon särskild med tanke på att det är inomhus.

Tänkte mest på canon eller nikon för jag har sett dom mycket på små butikerna i kambodja. så förmodar att dom kan hjälpa med att reparera om det skulle behövas. och objektiv där nere.

är mest orolig för att köpa en för lätt kamera eller för seg? då man kanske blir uttråkad.

Finns alltid mest till Canon o nikon o gillar du någon av deras modeller så är det bara att köpa lätt att hitta optik till dom. Ang fina färger o klar bild snabbt då tycker jag att tex programmet vsco med deras preset som funkar med raw konv i LR eller i PS. Då kan du välja en preset sedan fininställa den i raw konv o då ändras alla dina bilder på kortet till det o det går snabbt o enkelt. Om du ångrar din inställning så är det bara att ta bort inget som sparas permanent som det tex görs på jpg bild efter du sparat.

Allt du kör i raw kan du fixa rätt långt om du inte bränt högdagar eller mörkat igen lågdagar.

Dock får man väl säga att klarar inte fullblods proffs av att använda vsco med måtta eller lager ska det inte vara insteget till redigering.

är inte jätteduktig på att fixa och trixa i datorn.

Jag tror det finns en tendens att skjuta över målet i rådgivningen, även om det är lätt när man kan det.

Alla systemkameror kan fota i RAW, det kanske blir en annan fråga längre fram. Om nu inte trådstartaren redan behärskar RAW-konvertering.

Dock får man väl säga att klarar inte fullblods proffs av att använda vsco med måtta eller lager ska det inte vara insteget till redigering.

Det kvittar kör du i raw så handlar det om hur du vill att din (film) ska se ut du väljer själv det oavsett om du kör med vsco eller liknande. Vad som är bra om TS inte har ork eller lust med att redigera massor så kan hon få ett bra utgångsvärde till bilderna med en preset sedan så är det enklare o det går fortare men oavsett så är det en smaksak hur bilden ska se ut.
Här är några exempel på preset användning
http://jonaspeterson.com/tag/lightroom-presets/
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film-edit-images/
https://fstoppers.com/wedding/jonas-petersons-post-processing-special-sauce-8161

Själv gör jag oftast profiler o sparar dom i raw konv med olika (filmer) utgångsvärden för tex baby bilder,bröllop,resebilder osv

Fast Raw kan du använda I lightroom och photoshop också.
Och där får du dxo paketet gratis. Samt lightroom på mobilen,
Sitter du sedan på vischan räcker det med rätt kort buss och padda med wifi(läs nätcafé)
Så är du in business. Sätter du sedan Vsco (rent)
I händerna på någon som aldrig skjutit film så är det underförstått att bilden äta upp av filter.

Egentligen har du ju samma problem i tropikerna som du har här om vintrarna fast omvänt. När du går från kallt till varmt kondenseras vatten på den kalla kameran. Här händer det när du går in i stugvärmen en kall vinterdag, där när du går ut från ett svalt luftkonditionerat hotell till varmt kanske fuktigt väder. Lägg kameran i en tätslutande plastpåse tills den fått samma temperatur som omgivningen, så kondenseras vätskan på påsen istället för på kameran

Skulle nog inte tro att de små fotobutikerna i någon håli kambodja är så mycket snabbare på att reparera än vad de är här, och i så fall är det nog billigare att skaffa en extra kamera än att vänta på att den ska bli reparerad, om man tar boendkostnad medan man väntar i beaktande.

Det kvittar kör du i raw så handlar det om hur du vill att din (film) ska se ut du väljer själv det oavsett om du kör med vsco eller liknande. Vad som är bra om TS inte har ork eller lust med att redigera massor så kan hon få ett bra utgångsvärde till bilderna med en preset sedan så är det enklare o det går fortare men oavsett så är det en smaksak hur bilden ska se ut.
Här är några exempel på preset användning
http://jonaspeterson.com/tag/lightroom-presets/
http://jonaspeterson.com/for-photographers/vsco-film-edit-images/
https://fstoppers.com/wedding/jonas-petersons-post-processing-special-sauce-8161

Själv gör jag oftast profiler o sparar dom i raw konv med olika (filmer) utgångsvärden för tex baby bilder,bröllop,resebilder osv

Om jag skulle välja mjukvara för sådant här hade jag nog valt Capture One Pro. Det har väldigt bra verktyg för att hantera färger vilket kan vara bra vid produktfoto, och bra tetheringmöjligheter åtminstone om man har Nikon eller Canon. Det är mycket lättare att se hur smyckena eller klockorna blir om man kan se bilden direkt i live view på datorskärmen innan man tar bilden. Capture one har dessutom bra möjlighet att exportera bilder med olika behandling t.ex. små bilder för thumbnails, och större bilder som intresserade betraktare kan få upp när de klickar på.småbilderna. Man kan ladda ned en testversion och köra i en månad ifall man vill prova.

dom jag just nu håller på att läsa om är:

Nikon D7200 10649kr Möjligen för dyr
Nikon D7100 7990kr
Nikon D5500 6990kr
Nikon D5300 5880kr

Canon 70D 8990kr
Canon 760D 7490kr
Canon 750D 6990kr
Canon 700D 5990kr

Vad tycker ni om dessa?
nån för lätt eller svår? nån man borde stryka direkt?
fördelar nackdelar?

ANNONS
Götaplatsens Foto