Annons

Hjälp med värde på objektiv - Sigma 28-300mm f3.5-6.3 dg

Produkter
(logga in för att koppla)

CherieCarlsson

Ny medlem
Hejsan!
Hittade detta objektiv när jag rensade ur här hemma, och minns att jag använde det på en Nikon D5000 för många år sedan. Hoppas jag la tråden rätt!

Jag har ingen användning av objektivet och tänkte sälja det vidare, men har inte en aning om vad man kan sälja det för. Om det ens är värt något.
Är helt grön inom området så kanske någon här vet :)?

Mvh Cherie
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Detta är ett massmarknadsobjektiv och en superzoom med skärpa därefter. Det finns idag flera superzoomar anpassade till mindre APS-C sensorer så marknaden för användning på billigare kameror är begränsad. Fullformstsägare har mer sannolikt större budget för modernare objektiv. Jag skulle gissa ett värde på ca 700kr.
 

CherieCarlsson

Ny medlem
Detta är ett massmarknadsobjektiv och en superzoom med skärpa därefter. Det finns idag flera superzoomar anpassade till mindre APS-C sensorer så marknaden för användning på billigare kameror är begränsad. Fullformstsägare har mer sannolikt större budget för modernare objektiv. Jag skulle gissa ett värde på ca 700kr.
Okej tack så mycket!
Förlåt om jag frågar, kan ju som sagt inget om detta, men har en fråga angående AF.
Jag minns när jag för många år sedan, använde detta objektiv tillsammans med min Nikon D5000, och vad jag minns så gick det inte att ha AF utan jag fick fokusera manuellt. Men med andra objektiv så kunde jag ha AF.

Vad jag har läst mig fram till, som jag förhoppningsvis har förstått rätt (?) så finns detta objektiv som ”enbart” till Nikon, även ”enbart” till Canon, men sen samtidigt en version som passar alla modeller av Canon och Nikon. (Rätta mig gärna om jag har fel).


”Detta objektiv i sin Nikon-version stöder autofokus saknar inbyggd autofokusmotor.”
"Här är det enbart Canon-versionen av objektivet som har inbyggd autofokusmotor.”
"Detta objektiv är konstrukterat för att passa med alla modeller av Canon och Nikon-kameror, oavsett modell och sensortyp."

Hur vet jag vilken modell det är som jag har?
Finns det AF i detta objektiv? Skulle jag få autofokus om jag använde detta med en annan kamera? Det står inte AF någonstans på den iallafall.
Var det min Nikon kamera som gjorde att det inte gick att ha AF med detta objektiv?

Förlåt för så mycket frågor... :S
 

the-mobe

Aktiv medlem
Finns en modell för nikon och en för canon, AF fungerar på nikonmodellen med kamereror som har inbyggd af-motor.
 
ANNONS