Annons

Hjälp med värdering

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hejsan
jag undrar vad man minst kan ta för detta paket då jag ska lägga ut det på blocket.
tar man för lite kanske man blir stämplad som bedragare hahaha
så paketet kommer läggas ut och innehåller följande.

Nikkon D5000 Nyservad hos Nikkon
Nikon DX Nikon AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6GII ED
Tamaron AF 70-300mm 1.4-5.6 TELE-MACRO (1:2)
Blixt sunpak PF30X
Batterigrepp
Batterier 2 stycken Nikon 1000mAh per styck
Batteri 1 stycke Nikon 1080mAh
Laddare
Filter: Tian-Ya filter Blåtonat - Orangtonat -Gråtonat och helgrått
Ett Hoya gråfilter till det mindre objektivet
Hoya microglas ( eller vad det heter) +1, +2, +4 till det mindre objektivet
1 Hållare och 2 gängringar så den passar båda objektiven
Fjärrkontroll
Kortläsare med usb
Bordsstativ
Stativ Digipod A2841P + väska
Minneskort: 4 GB sdhs, 2Gb Lexus Sd, 16 GB sanDisk sdhc
UV filter till båda objektiven
Solljusskydd till båda objektiven
Ryggsäck Loverpro som rymmer allt.
Allt detta är välvårdat och knappt använt och inget har ens en skråma på sig.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
titta efter på vad andra verkar begära för liknande utrustningar så har du en vägledning.
Vad man begär är ju inte det samma som man får dock.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är en bra hög med grejer du vill ha värderade tänk på det ;-)

Kameran och objektiven är det som går att värdera rakt av. Inte för att jag har koll, men sök på blocket och här på annonsavdelningen så ser du var de ligger.

Resten beror på vilken köpare du hittar. Är det någon som är ute efter extrabatterier, eller iallafall ser ett värde i det, kan du få igen en del pengar. Om inte har de inget större värde. Samma sak med allt det andra, en gammal blixt kan någon tycka är kul medan någon som har ett par originalblixtar redan säkert tycker att den bara samlar damm.

Återigen samma sak med filtren, färgfilter är inget man direkt använder nuförtiden, macrolinserna kan vara kul men bara för någon utan några större krav och utan ett riktigt macro, då blir de bara dammsamlare igen. Gråfiltret är ju användbart men ett enda gråfilter mer eller mindre gör ingen förmögenhet.

Väskan och stativet kan mycket väl vara värda en del, det är grejer som brukar gå rätt lätt att sälja begagnat.
 

trixy

Aktiv medlem
ja så sant men om amns er till kameran och objektiven kan man i normala fall kanske få 4500-5000 för tillsammans. stativet är oanvänt 500
Så om man sätter ut 7000kr och går ner till om det är någon som prutar 6000kr låter det kanske rimligt?
 

Ventures

Aktiv medlem
Sälj allt separat på tradera. Några grejer kanske du får "ge" bort andra får du i bästa fall överpris på.
Som paket betraktat så tror jag ett rimligt pris är 2500-3000 kr.
Det står inget om hur gamla sakerna är. Batterier t.ex. är näst intill värdelösa om de har gått ett par år.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Li-ion batterier går ofta att "väcka från de döda" efter några cykler om de legat länge. Vad gäller paketet så är värsta konkurrenten en ny D3100 så detta måste man ta hänsyn till. Jag skulle tippa så här:
D5000+18-55+70-300+väska = 3500:-.
Stativ 500-750:-.

Jag tror det är lika bra att sälja Tamrontelen tillsammans med kameran. Det är deras budgetvariant och många som jagar enbart optik leter nog i regel efter mer avancerade grejer. Paketet får nog rikta sig som helhet till en familjefotograf som vill ha allt på en gång, inkl väska och bara köra på.
 
ANNONS