Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med val av objektiv för Hus/Inredning

Produkter
(logga in för att koppla)

_hansen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått lite uppdrag av ett företag att ta kort på köksdetaljer(jag har där köpt ett macro 100mm 2.8.)

Dom önskar även få bilder på hela kök och även hela rum, då behöver jag ett vidvinkelsobjektiv. Jag fotar idag med canon 40d och den är cropfaktor 1.6.
Jag funderar på om jag behöver ett 10mm obkektiv? Jag vill ju få med så mkt som möjligt, lite så som mäklarbilder är tagna för vardagsrum och kök där man får med i princip allt i rummet.

Tacksam för hjälp!

Mvh: Fredrik

Hej!

Jag har fått lite uppdrag av ett företag att ta kort på köksdetaljer(jag har där köpt ett macro 100mm 2.8.)

Dom önskar även få bilder på hela kök och även hela rum, då behöver jag ett vidvinkelsobjektiv. Jag fotar idag med canon 40d och den är cropfaktor 1.6.
Jag funderar på om jag behöver ett 10mm obkektiv? Jag vill ju få med så mkt som möjligt, lite så som mäklarbilder är tagna för vardagsrum och kök där man får med i princip allt i rummet.

Tacksam för hjälp!

Mvh: Fredrik

Dom riktigt vidvinkliga objektiven förvränger ofta saker och ting ordentligt. Kök brukar vara hyfsat lätta att få att stå still i en minut, så jag hade tagit ett gäng bilder med ett 50mm objektiv och klippt ihop dom till en panoramabild. Eller om du har tid och ork använde ditt 100mm-objektiv så får du en 200MPixel-bild av köket.

/Karl

Dom riktigt vidvinkliga objektiven förvränger ofta saker och ting ordentligt. Kök brukar vara hyfsat lätta att få att stå still i en minut, så jag hade tagit ett gäng bilder med ett 50mm objektiv och klippt ihop dom till en panoramabild. Eller om du har tid och ork använde ditt 100mm-objektiv så får du en 200MPixel-bild av köket.

/Karl
Bildvinkeln blir ju lika stor med ett panorama sammansatt av bilder från ett 50mm-objektiv som med ett vidvinkelobjektiv som tar bilden direkt (så länge man har med lika mycket av köket i den färdiga bilden).

Med en cropkamera är det lagom med brännvidder runt 15 för att plåta ett normalstort kök. Ner till 12mm för trånga/normalstora kök och upp till kanske 18mm för ett riktigt stort.
Så länge man har ett objektiv som är hyffsat raktecknande och ser till att inte ha några föremål i förgrunden behöver inte vidvinkliga objektiv ge ett förvrängt intryck. Akta dig för att stå nära saker i sidled också, det ger lätt en överdriven "tågräls-effekt" där t ex de närmaste skåpshantagen får extrema proportioner (ja, även den effekten får man om man gör ett panorama från 50mm-bilder).

Själv är jag väldigt nöjd med mitt Sigma 10-20mm. Det är enbart vid det allra yttersta vidvinkelläget jag måste korrigera distortion och ner till 10mm behöver du aldrig gå för foto av kök. (Använder det i stort sett uteslutande för foto av trånga toalettrum.)

Kolla t ex det här huset: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3P8QS62VS0207R7R
Alla bilderna är tagna med det objektivet och för köksbilderna har jag använt brännvidderna 12 resp. 13mm.

Bra foton Per! Gillar "renheten" i bilderna.
Har själv ett Sigma 10-20 som är helt underbart vid tajta situationer.

Hej Per!

Jag håller med Tomas, mycket stilrena och bra bilder, det är precis så jag önskar ta bilder,då det kommer vara i liknande miljö!
Man kanske skulle satsa på ett 10-20mm!

Att göra ett panorama är för mig inget val,då jag ej har den kunskapen , eller har provat, men i framtiden kanske även det är intressant att testa!

Galet coolt:)

Det är något man ser mer och mer där man kan "gå in i rummen"på många sidor, mycket intressant de där!

tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto