Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp mig överväga ny normalzoom, Tamron med IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Har en Tamron 17-50/2.8. Tror ni det är värt att byta till senaste versionen med IS.
Enligt vissa recensioner är det bättre på allt utom kantskärpan.
Dva den är bättre på CA och vinjettering samt har IS,

Fotar mkt bröllop i kyrkor och nu när jag tittar på EXIF så har jag en hel del på ISO800 och ISO1600 på F:2.8 med slutartid på 1/40.

Testade att fota med dom förutsättningar hemma och trots jag tycket mig hålla stilla och bilden var relativ skarp trots bruset och dunkelbelysning så är det faktiskt skarkare när jag satte den på stativ.

Är dock osäker på kantoskärpan. Några bra tankar om detta eller tom har erfarenhet?

EDIT: Vet att sigma är på väg med ett nytt objektiv. Men vet dock inte vad den kommer kosta och när den släpps. Och nej, jag är INTE intresserad av Canons motsvarighet. Den e för dyr.

/Stefan

Har en Tamron 17-50/2.8. Tror ni det är värt att byta till senaste versionen med IS.
Enligt vissa recensioner är det bättre på allt utom kantskärpan.
Dva den är bättre på CA och vinjettering samt har IS,

Fotar mkt bröllop i kyrkor och nu när jag tittar på EXIF så har jag en hel del på ISO800 och ISO1600 på F:2.8 med slutartid på 1/40.

Testade att fota med dom förutsättningar hemma och trots jag tycket mig hålla stilla och bilden var relativ skarp trots bruset och dunkelbelysning så är det faktiskt skarkare när jag satte den på stativ.

Är dock osäker på kantoskärpan. Några bra tankar om detta eller tom har erfarenhet?

EDIT: Vet att sigma är på väg med ett nytt objektiv. Men vet dock inte vad den kommer kosta och när den släpps. Och nej, jag är INTE intresserad av Canons motsvarighet. Den e för dyr.

/Stefan

Visserligen kör jag med Nikon, men jag har allmänt dålig erfarenhet av tredjeparttillverkares objektiv med inbyggd motor. I mitt fall jagande fokus på fler optik.
Var noga med att testa det ex du ska köpa på ditt eget kamerahus, om du nu anser att ett byte tillför något.
Jag själv hade en Tamron 28-75 i åtanke ett tag och annonserade då efter den äldre varianten utan motor av den anledningen.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto