Annons

Hjälp mig köpa minne!

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej!

Har precis skaffat en "nygammal" datorburk. Min syster som jobbar på dataenheten på ett statligt verk fick loss en burk på personalköp.

Nu till problemet, jag vill köpa mer minne men vet ej vad jag skall ha. Det finns ju en veritabel djungel med olika RAM-minnen (SDRAM, DDR, RDRAM/RAMBUS ???). Jag bor i glesbygd och har långt till närmsta kvalificerade datorbutik. Måste köpa via nätet.

Kan någon på Fotosidan hjälpa mig måntro!!??? Bifogar en bild på nuvarande minnesmodulen.

Datorn har en Pentium 4:a processor på 2,4 Ghz. Uppskattningsvis runt två år gammal. Vet ej vad det är för moderkort. Det finns två minnes-slots vari en av dem det sitter ett 512MB minne. Jag skulle vilja ha 1GB och behöver således en 512:a till. Jag bifogar en bild på nuvarande minnet.

Ni kanske kan hitta och peka ut det jag behöver på www.dustinhome.se (eller anna site ni rekommenderar!).

Tack på förhand !!!

mvh / Matti

Bilagor

• minne.jpg
    minne.jpg
    33.2 KB · Visningar: 267
Är maskinen från ett verk lär det ju vara en maskin från någon av de större tillverkarna. Då är det ju bara att gå in på minnestillverkarnas sidor, de brukar ha "minneskonfiguratorer" där man duttar sig fram till rätt grejer för sin maskin. Testa www.kingston.com t ex. Den fakta du får där kan du sen använda när du letar i katalogerna hos den handlare du väljer.

jimh skrev:
Är maskinen från ett verk lär det ju vara en maskin från någon av de större tillverkarna. Då är det ju bara att gå in på minnestillverkarnas sidor, de brukar ha "minneskonfiguratorer" där man duttar sig fram till rätt grejer för sin maskin. Testa www.kingston.com t ex. Den fakta du får där kan du sen använda när du letar i katalogerna hos den handlare du väljer.

Hej Jim och tack för tipset! Har faktiskt provat detta men kom inte fram till något vettigt (fick tipset också från Dustin's kundtjänst, dom "tordes" inte rekommendera något specifikt minne utifrån bilden, ville väl "friskriva sig" från kompatibilitetsproblem). Det statliga verket i fråga har nämligen mestadels svensktillverkade datorer från mindre "hopplockningsföretag" (Scandic, EU-Data mfl). Inga av de stora drakarna och därmed svårt att hitta i Kingstons listor med andra ord.

mvh / Matti

Hej

I ditt fall så skulle jag kolla extra noga på moderkortet och försöka lura ut tillverkare och vilken modell du har på moderkortet.

Sen brukar nästan varje moderkort tillverkare ha egen website med support och där kan du tanka ner manualen för ditt moderkort och där står det vad för typ av minne du ska köpa och hur mycket det går maximalt att expandera.

Har gjort detta flertal gånger och har även tankat ner uppdateringar på Bios mm.

Annars så är Kingstons site riktigt bra när man ska försöka köpa minne till Märkesdatorer.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto