Annons

Hjälp mig med den här bilden. Behöver tips..

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem med några landskapsbilder som jag tog från ett flygplan ovanför Japan.

Problemet är att jag inte uppnår önskat resultat när jag arbetar med bilderna inne i Lightroom.

Titta på bilden så förstår ni säkert hur jag menar.

http://img214.imageshack.us/img214/6270/3241.jpg

Jag blev alltså tvungen till att använda Photoshop för att uppnå önskat resultat med färgerna. Vad gör jag för fel i Lightroom? Jag har verkligen testat allt! Vitbalans, kontrast, svärta, o.s.v men ingenting fungerar, bilderna förblir blå.

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Det finns en Auto-tone knapp i Framkalla/Develop modulen under Grundläggande/Basic, det kanske funkar likvärdigt?

Om det är fel i färgen kan du ju dra i färgtemperaturen manuellt, det och lite kontrast borde göra mycket skillnad...

Jag provade lite grann, fick dra rätt kraftigt i reglagen för att komma i närheten av din bild:

WB: Temp +3, Tint +3
Exposure: +0.5
Recovery: 100
Blacks: 60
Brightness: +43
Contrast: +76
Clarity: +22
Saturation: -61

Det var bara en snabbis, går säkert att göra bättre. Jag föredrar Photoshop för sådana här ändringar, jag gör bara småjusteringar i LR.

Sedan kan man förvisso diskutera vad färgen "ska vara", från ett flygplan ser det ju faktiskt ut som i första bilden.

Tack för svaren. Jag lyckades få till ett ganska bra resultat till slut.

Ebermarks idé stämde in ganska bra på den här bilden.

Du har inte testat "allt" - eftersom verktyget "split toning" inte fanns med på listan... :) Men det du gör nu är antagligen det snabbaste/lättaste. Felet du försöker korrigera är inte ett normalt "kamerafel" eller "objektivfel" som LR gjort för att åtgärda. Det här "felet" är ju fullt naturligt...

Du har en atmosfärisk reflektion i ALLT. Anledningen till att bilderna ser ut som de gör är samma som anledningen som till att himlen är blå.

Använd "Split toning", sätt skuggorna på nånstans gul-orange och börja dra i reglagen lite. Du kommer få ändra svartpunkten också, i flera steg efter hand som du korrigerar.

Bilagor

• 3241-2.jpg
    3241-2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 251
Du har inte testat "allt" - eftersom verktyget "split toning" inte fanns med på listan... :) Men det du gör nu är antagligen det snabbaste/lättaste. Felet du försöker korrigera är inte ett normalt "kamerafel" eller "objektivfel" som LR gjort för att åtgärda. Det här "felet" är ju fullt naturligt...

Du har en atmosfärisk reflektion i ALLT. Anledningen till att bilderna ser ut som de gör är samma som anledningen som till att himlen är blå.

Använd "Split toning", sätt skuggorna på nånstans gul-orange och börja dra i reglagen lite. Du kommer få ändra svartpunkten också, i flera steg efter hand som du korrigerar.
Stort tack för det tipset! :) Det hjälpte verkligen.

Jo jag mistänkte att det hade någonting med reflektioner att göra. Ska skaffa ett pol-filter snart.

ANNONS
Götaplatsens Foto