Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig!Unable to initialize Photoshop because the preferences file is invalid

Produkter
(logga in för att koppla)

Lunatique

Aktiv medlem
Hjälp !

Något har ballat ur i PS !

Det står "Unable to initialize Photoshop because the preferences file is invalid (it has been deleted)"

Jag har då inte kastat något vad jag vet!?

Dessutom har jag försökt installera om men det hjälper inte.

Snälla hjälp!!!

Hej,

Beror lite på OS och verison av PS. Men jag som kör XP SP2 med PS CS2 har min fil här:

C:\Documents and Settings\LSiden\Application Data\Adobe\Photoshop\9.0\Adobe Photoshop CS2 Settings

Observera att denna katalog är "hidden", så du måste välja att visa dolda kataloger. Lsiden är mitt användarnamn, så det får du byta ut mot det namn som du använder vi inlogg.

// Lazze

Här hittar jag bara
en mapp med "WorkSpaces"

Och en röd vridknappsikon med texten "Recently Used Optimizations"

Det här hittade jag på Adobes hemsida.

4. Re-create the Photoshop preferences file.

Re-create the Photoshop preferences file to eliminate problems that a damaged preferences file might cause.

To re-create the Photoshop preferences file:

1. Quit Photoshop.

2. Rename the Adobe Photoshop CS2 Prefs.psp file (for example, to Adobe Photoshop CS2 Prefs.old) in the Documents and Settings\ [username] \Application Data\Adobe\Photoshop\9.0\Adobe Photoshop CS2 Settings folder.

3. Start Photoshop. Photoshop creates a new preferences file.

If the problem continues, the preferences file isn't the cause. To restore custom settings, delete the new preferences file and restore the original name of the previous preferences file.

http://www.adobe.com/support/techdocs/327946.html

Jag ska pröva det så får jag återkomma igen imorgon...

Måste nanna lite ska upp 0520 imorgon,tack så länge

Mvh Peter

FILM) (ulltand skrev:
Men hjälp!

Har du testat att avinstaller INNAN du installerar om?

Mycket sällan man behöver ominstallera programmet. Det räcker nästan alltid med att göra dig av med pref-filen. Om du ominstallerar programmet, se då också till att slänga denna fil.

Stefan

stefohl skrev:
Mycket sällan man behöver ominstallera programmet. Det räcker nästan alltid med att göra dig av med pref-filen. Om du ominstallerar programmet, se då också till att slänga denna fil.

Stefan
En avinstallation och en nyinstallation är ett bra recept på program som inte fungerar.
Varför ska man behöva krångla till det just med PS?

Stefan Ohlsson skrev:
Enklast att göra den manövern jag beskrev i samband med starten för att radera den.

MVH/Stefan

Om jag inte vet vad den heter är det ju svårt att slänga den!?

FILM) (ulltand skrev:
En avinstallation och en nyinstallation är ett bra recept på program som inte fungerar.
Varför ska man behöva krångla till det just med PS?

Jag gjorde en total avinstallation och skall, när jag kommer hem från jobbet installera om hela klabbet så får man se.....

prova systemåterställaren välj ett datum innan du märkte att det krånglade eller kör scandisk och defragmentera diske sedan.

NU FUNKAR ALLT JIPPIIIIYE!!!

Joi skrev:
prova systemåterställaren välj ett datum innan du märkte att det krånglade eller kör scandisk och defragmentera diske sedan.

Prövade det oxå...

Men nu är det hela ominstallerat och tusen hårstrån senare FUNKAR ALLT JIPPIIIIYE!!!

Aaaahhh vad det är jobbigt när ens viktigaste program bara lägger av.

Tack för hjälpen alla!

ANNONS
Götaplatsens Foto