Annons

Hjälp Min 430 ex har pajat!

Produkter
(logga in för att koppla)

sualo

Aktiv medlem
Efter att jag bytte batterier på min Speedlight 430-EX ikväll så går det inte att sänka effekten. Oavsett om kameran är inställd på manuell (1/64) eller ETTL på min 350D så skjuter kameran iväg med full effekt. Detta resulterar i Överexponerade bilder med manuell blixt och kolsvarta med ETTL (förblixten tömmer blixtens laddning, så ngn huvudblixt kommer inte). Är det någon som vet vad som kan ha hänt. Jag har såvitt jag kan se inte ändrat på ngn inställning alla custom inställningar står på 0. Problemet är dessutom att Blixten är inhandlad på B&H PHOTO i NY, USA. Den köptes i Augusti 06. Är det ngn som vet vad för garantiregler som gäller. Om nu blixten har gått sönder, vilket tyvärr verkar vara fallet. Har Canon Någon form av världsgaranti på sina blixtar eller måste jag skicka den till USA eller har jag ingen garanti alls? Om det senare är sant är det då lönt att lämna in blixten för reparation?

Med förhoppnigar om upplysande svar och blixtrande idéer
Jonas Johannesson
 
Ingen?

Är det ingen som vet något? Ingen som vet vilka garantiregler som gäller på en Speedlight 430 EX som är köpt i USA?
MVH Jonas J
 
Har inte Canon global garranti på sina grejor?

Ring till Canon och fråga:

Telefon: 08-519 923 69 mellan kl 08.00-17.30
 
Jag vill minnas att jag läst något här på forumet tidigare om att Canon har världsgaranti på sina blixtar och objektiv men inte på själva kamerahusen.

Varför kan man ju säkert spekulera i men det enda rätta svaret är väl att de inte vill konkurera mellan världsdelarna om försäljningen.
 
Ringde till Canon idag. Garantin för blixtar är -precis som för kamerahusen -vad de kallar för kontinental. Det betyder att garantireparationer endast utförs på samma kontinent som köpet gjordes. Jag måste därför skicka blixten till USA för repaation. Vilket är lite trist. Är det någon som vet vilket fraktsätt som är smidigast (läs: billigast)?
 
Frågan är vad som blir dyrast...

Skicka en blixt till USA och tillbaka eller att själv stå för kostnaden att reparera den. Det kanske inte är ett stort problem med blixten. Du kanske skall prata med en verkstad (Tex Intervision i Malmö) och be dom göra en intilligent gissning om vad reparationskostnaden skulle bli.

Gämför den sedan med transportkostnaden. Gällande transportkostnaden så hade jag kollat med ett antal olika.

-Posten
-DHL
-UPS
-PNL
mm
 
sualo skrev:
Ringde till Canon idag. Garantin för blixtar är -precis som för kamerahusen -vad de kallar för kontinental. Det betyder att garantireparationer endast utförs på samma kontinent som köpet gjordes. Jag måste därför skicka blixten till USA för repaation. Vilket är lite trist. Är det någon som vet vilket fraktsätt som är smidigast (läs: billigast)?


Jonas du tjänade så mycket på att köpa blixten i USA så returkostnaden ska väl inte ställa till
med några problem, eller hur ?
/Thomas..
 
Problem med tullen & UPS

Så var min blixt äntligen lagad. Äntligen tänker jag till UPS ringer och vill ha 715 kr i tull och moms. Icke säger jag. Jag har inte importerat varan den har bara varit på reparation. Detta godtar de inte utan kräver mig på Tull ID som jag inte fick när jag skickade med posten. de kan då ompröva ärendet innan klockan 2100 ikväll för endast (ironi här) 150 kr i avgift Personen från UPS mumlar dock något om att jag kan ompröva ärendet utan kostnad hos tullen i efterhand. och då kanske få tillbaka mina pengar.
Är den NÅGON som har ett tips på hur jag bäst löser denna härva? jag vill ju inte betala för en vara jag inte köpt!!!

Tacksam för svar
Jonas Johannesson
 
När jag nu varit utan en vettig blixt ett tag har jag plockat fram min gamla Sigam EF-430ST. Den fungerar inte med ETTL. Finns det något sätt att hindra blisten från att lösa ut fullt när förblixten skulle gått av? Som det är nu blir bilderna underexponerade då det inte finns någon kraft kvar i kondensatorn till själva huvudblixten. hur fungerar det med en blixtskoadapter tillsamans med studioblixtar? ddär löses väl inte blixtarna ut i förtid.
 
Kom på hur jag skulle göra.
Det är ju såklart bara att sätta blixte på M.
Jaja man är ju inte så smart alltid
 
ANNONS