Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp, min D70 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

mojo280

Medlem
Hej!

Idag började min 1 år gamla D70 överexponera kraftigt. Felet inträffar bara när jag kör utan blixt. Om jag kompenserar genom att underexponera drygt 3 steg med +/- knappen fungerar allt. Problemet uppkommer i alla program utom manuell.

I displayen ser jag helkonstiga värden. I strålande vårsol med bländare 4, föreslog kameran en slutare på 1/125 sekund, vilket var helt galet med tanke på ljuset.

Är det någon som känner igen det här?
Jag har provat med att reseta kameran och byta glugg utan resultat.

Jag har läst nedanstående tråd, vilket inte stämmer med mitt problem, men det kanske finns ett samband?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=36073

Det gör min med, av någon konstig anledning. Fast i alla lägen :-(.
Var ute för några veckor sedan, en regnig dag, och kameran råkade bli lite sur. Torkade så gott det gick... Jag undrar om felet kan ligga där..?
Någon som vet?

Förstadie till blinkande gröna lampan

Ring Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo. Mycket möjligt att de lagar felet utan kostnad trots att garantin gått ut. Detta brukar vara första tecknet på att kameran kommer att dö helt.

Sök lite på "blinking green light" så ser du att vi knappast är ensamma. Min kamera fick gröna lampan och lagades utan kostnad.

Blå himmel,
/David

Re: Förstadie till blinkande gröna lampan

mojo280 skrev:
Ring Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo. Mycket möjligt att de lagar felet utan kostnad trots att garantin gått ut. Detta brukar vara första tecknet på att kameran kommer att dö helt.

Sök lite på "blinking green light" så ser du att vi knappast är ensamma. Min kamera fick gröna lampan och lagades utan kostnad.

Blå himmel,
/David

Ringde dom med... Ska skicka iväg kameran snarast till dem. Lagar felet utan kostnad?! Okay... Jag skulle få ett prisförslag.
Lampan ja! Den har blinkat till och från av någon okänd anledning. Lägg därtill att kameran överexponerar varenda bild oavsett bländare...

ANNONS