Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - nu! 300D, halva bilden suddig

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar på en bilmässa i helgen, och kameran måste funka. Men plötsligt, mitt under en trevlig fotosession med ett par trevliga Porsche-älskande damer så började kameran bete sig. Mer än halva bilden är nedtonat svart! Det är bara ljust kanske 25% av den övre delen av bilden.
http://www.sportbilen.se/bilder/bilder/tjejer_kapade.jpg
Snygg bild va? :)

Jag är inte säker på om det är nytt, men jag tycker det låter som om nåt skramlar lätt inifrån kameran. Spegeln vänder sig dock som den ska.

Uppskattar snabba råd!

Kameran är ett år gammal snart, ganska flitigt använd men aldrig tappad eller dylikt. Och felet dök upp utan förvarning mellan två bilder.
 
Kan vara slutaren, om det inte är blixten som inte synkar med slutaren.

Har du fler ledtrådar?
Tex inställningar, Tar du på "grön prick" eller på P? Slutartid, bländare, inbyggd blixt eller extern?
mvh Mattias
 
Jag har testat alla varianter som finns, det är samma hur jag än gör. Dvs även när jag knäpper helt utan objektiv. Låter inte som nåt man kan fixa själv direkt... :-/
Surt! Mässan som just har börjat.
 
Vild chansning...

Om du petar till slutaren och sedan enbart använder manuell fokus, fungerar det då? Slutaren på min 300D gav upp efter en sisådär 20000 bilder och det enda som fungerade var att fota med manuell fokus. (Jag fotar alltid på M-läge men brukar använda mig av autofokusen). Mina bilder med autofokus såg ut som din exempelbild där.

Lycka till!

/mie
 
Kameran kanske har blivit levande som robotar i filmer och valt att censurera bilden ;) Ser ju ut att rent teoretiskt kunna komma nåt spännande längre ner ;)

Sorry offtopic men fredagkväll som det är och nyss hemkommen som jag är från stan så kunde jag inte låta bli.
 
mie skrev:
Vild chansning...

Om du petar till slutaren och sedan enbart använder manuell fokus, fungerar det då? Slutaren på min 300D gav upp efter en sisådär 20000 bilder och det enda som fungerade var att fota med manuell fokus. (Jag fotar alltid på M-läge men brukar använda mig av autofokusen). Mina bilder med autofokus såg ut som din exempelbild där.

Lycka till!

/mie

Hur petar jag till slutaren? Vilken är det? Jag är inte något proffs när det kommer till kamerans delar. :)
Obs, felet uppkom även helt utan objektiv, och man väljer ju manuell/autofokus på själva objektivet...
 
Kortare slutartider än 1/200 s funkar inte när blixt använd på kameran, såvida du inte kör blixten i highspeedläge, vilket indikeras med FP i sökaren, givet att blixten verkligen klarar att pulsa ut ljuset i takt med att slutarspringan glider nedför sensorn..

Kontrollera om felet består genom att sätta slutartiden till 1/500 s vilket bör leda till en bild liknande denna.
 
RolandM skrev:
Kortare slutartider än 1/200 s funkar inte när blixt använd på kameran, såvida du inte kör blixten i highspeedläge, vilket indikeras med FP i sökaren, givet att blixten verkligen klarar att pulsa ut ljuset i takt med att slutarspringan glider nedför sensorn..

Kontrollera om felet består genom att sätta slutartiden till 1/500 s vilket bör leda till en bild liknande denna.

Mjaaa, jag har testat alla möjliga kombinationer, och felet består. Men felet uppträdde när jag knäppte flera kort på raken med blixt. Auto-inställning, gröna rutan alltså.
 
Var första bilden bra?

Kan blixten ha löst ut utan att vara fullladdad. Antar att det är en kraftansträngning för kameran att ladda blixten i rask takt så den hellre löser ut än att fototillfället går förlorat.

Bar en en hand hållits framför blixten eller har objektivet varit för långt så att det skymmer blixten.

Av bilderna att döma verkar inte blixtljuset varit tilräckligt starkt och flickorna har mindre reflekterande kläder än vad ansiktet reflekterar ljus. Avståndet kan vara långt till motivet så ljuset blir för svagt.
 
Canon har bara garanti upp till X antal (12?) månader, eller X antal (borde vara runt 30 000) exponeringar, vilket som än kommer först.

Olika för olika kameror. 1D mk2 ska klara 200 000 exponeringer, t.ex.
 
Kan jag se nånstans hur många bilder jag har tagit totalt, eller måste man vara Canon-snubbe för det? Jag har fotat ganska mycket med kameran.
 
ANNONS