Annons

Hjälp! raw-filer....

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Plötsligt kan jag inte ladda ner raw-filer från kameran till datorn. Bilderna är tagna med Canon 20D i raw+jpg. Har aldrig haft några problem med detta tidigare men nu följer bara jpg-filerna med. Kör via usb eftersom kortläsaren inte funkar längre. Men det borde väl funka ändå? Jättetacksam för alla svar eller tips!

När jag öppnar "Guiden för scanner och kamera" för EOS 20D säger den att där inte finns några bilder på kortet, när bilderna är tagna i raw. Jpg-bilderna är däremot inga problem att ladda ner. Har aldrig haft några problem förut med detta!!! Vad kan ha hänt? Kan det vara några inställningar i kameran?

Nu är det via kameran och usb. Kortläsaren funkar inte för tillfället! När jag sätter in kortet händer ingenting. Tidigare har det automatiskt kommit upp olika alternativ - bla "kopiera till mapp på datorn". Jättesnällt att du försöker hjälpa till - tack!

Min kortläsare slutar också att fungera då och då. Den har hittills alltid kommit igång igen om jag drar ur USB-sladden och sätter i den igen.

Jag använder det medföljande programmetEOSViewerUtility, skapa en ny mapp, dra sedan mappen eller bilderna från kameran till den nya mappen. Jag tror att detta är ett sätt att lösa era problem, hoppas det. ngn annan som kanske har ett bättre förslag eller lösning?!
Gustav

ANNONS
Götaplatsens Foto