Annons

Hjälp! Sälja foto till stort internationellt företag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag tog för flera år sedan en bild som med tiden fått ganska stor spridning. Därigenom har jag blivit kontaktad av ett företag som vill köpa bilden till en kampanj. Jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar med detta, så jag har lite funderingar.

De skriver att de vill använda bilden för "press (i ett specifikt land), small edition, multimedia, point of sale, RP and CRM, during 1 year, worldwide". Företaget är stort och internationellt. De frågar om budgeten och jag har ingen aning om vad jag ska säga. Som student känner jag att det vore trevligt att tjäna en slant på bilden, men samtidigt vill jag inte kräva för mycket.

Vad är en rimlig summa att få betalt för det de vill göra med bilden?

Tack på förhand!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur stort är företaget? Eller egentligen, hur stor reklambudget har de?


Jag har inga direkta tips om belopp, men en sak att tänka på är om företaget vill (genom avtalet mellan er) förbjuda dig att använda bilden (eller sälja den till andra) en viss tid efter att avtalet skrivs under. I så fall skall du ha mer betalt, då du missar potentiella inkomster från andra försäljningar.

Dessutom undrar jag om vad förkortningarna RP och CRM betyder, och vilken inverkan dessa ord kan tänkas ha på avtalet och dess tolkning.
 
Hur stort är företaget? Eller egentligen, hur stor reklambudget har de?


Jag har inga direkta tips om belopp, men en sak att tänka på är om företaget vill (genom avtalet mellan er) förbjuda dig att använda bilden (eller sälja den till andra) en viss tid efter att avtalet skrivs under. I så fall skall du ha mer betalt, då du missar potentiella inkomster från andra försäljningar.

Dessutom undrar jag om vad förkortningarna RP och CRM betyder, och vilken inverkan dessa ord kan tänkas ha på avtalet och dess tolkning.
Tack för ditt svar! Det är en avgrening av ett stort och välkänt modehus som vill använda bilden, så de har sannolikt ganska stor budget.

Det verkar ju gälla under ett år men det står inget specifikt om att de skulle ha ensamrätt till bilden. Ska höra om det!

Förkortningarna vet jag inte vad de betyder, tänkte om någon här kanske hade koll haha. Jag ber dem förtydliga detta också. Allt detta är väldigt nytt för mig men jag vill inte missa vad som verkar vara en ganska stor möjlighet!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fråga vad de vill betala.
Sen kan du samtidigt söka information som du gör nu om vad som är rimligt.
Sen får du väl göra en bedömning om du tycker det är rimligt.
Finns det ngt annat än pengar som kan vara intressant?
Kanske billigare för dem att betala med varor eller tjänster som du vill ha?
 

Arell

Aktiv medlem
Se till att du behåller copyright och rätt att använda bilden själv, utom för konkurrerande företags reklam under avtalstiden, förstås.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
För resten, en rent praktisk fråga för dig att tänka på: har du ett företag som kan fakturera? Beloppet lär bli stort nog att jag tvivlar på att Skatteverket skulle godkänna det som inkomst av hobby, och då är det bra med ett företag. Eller så använder du någon tjänst som fakturerar åt dig, och betalar ut resten (gissningsvis som lön, men jag vet inte).
 
För resten, en rent praktisk fråga för dig att tänka på: har du ett företag som kan fakturera? Beloppet lär bli stort nog att jag tvivlar på att Skatteverket skulle godkänna det som inkomst av hobby, och då är det bra med ett företag. Eller så använder du någon tjänst som fakturerar åt dig, och betalar ut resten (gissningsvis som lön, men jag vet inte).
Tack alla för svar!

Nej, jag har ju tyvärr inget företag. Har inte fotat mycket de senaste åren så det har inte blivit aktuellt. Men tack för tipset! Jag ska kolla in alternativen. Har ställt några frågor till kontaktpersonen och inväntar svar.

Ska bli spännande att se om det blir något av min gamla bild :)
 

PMD

Aktiv medlem
För resten, en rent praktisk fråga för dig att tänka på: har du ett företag som kan fakturera? Beloppet lär bli stort nog att jag tvivlar på att Skatteverket skulle godkänna det som inkomst av hobby, och då är det bra med ett företag. Eller så använder du någon tjänst som fakturerar åt dig, och betalar ut resten (gissningsvis som lön, men jag vet inte).
Att registrera ett bolag för en enda försäljning är nog lite overkill. Det går bra att sälja som privatperson. Om man inte vill sätta sig in i de skattemässiga klurigheterna så man kan förvisso anlita ett bolag som tar hand om allt krångel, men det kostar en slant.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag upplevde samma sak för nåt år sen - jag fick ett brev från ett företag (generalagent för ett europeiskt bilmärke) som hade sett min bild, antagligen här på Fs, och ville köpa bilden (naturbild) för att ha i sitt reklamutskick till återförsäljare här i Sverige. Ärligt och intessant! Annars är det nog mkt vanligt att man bara ”tar” bilder utan att fråga.

Jag ringde upp dom, och vi enades om priset en tusenlapp plus moms...för billigt kanske, men mitt bud accepterades direkt. Om jag hade begärt 2000 kanske jag hade fått det? Inköparen sa att dom brukade betala en tusenlapp för dylika bilder.

Bilden har nog inget större kommersiellt värde i övrigt tror jag - men jag mailade en högupplöst TIFF-bild, och skrev själv en faktura på beloppet 1250:- totalt. Jag har inget företag, inte ens enskild firma.

När dom så skulle betala, inom förfallodagen 30 dagar bort, så fick dom problem. Företaget, ett aktiebolag, kunde varken svisha eller göra insättning på mitt angivna personkonto i min bank, utan fordrade ett bankgironummer till mig för inbetalningen.

Det hade jag förstås inte - att ha bankgiro kostar för mig en avgift på säkert tusenlappen per år, ingen vits att öppna ett nytt bankgiro alltså.

Till sist uppenbarade sig den fina möjlighetn, att ta hem pengarna via Volvofinans, mitt bensinkort på Tanka/CarPay...där kunde jag kostnadsfritt öppna ett sparkonto parallellt med mitt ordinarie bensinkonto, och insättningar dit görs via Volvofinans bankgiro med mitt personliga ocr-nummer för att routa pengarna till mitt CarPay sparkonto där (som oxå ger 0,55% ränta!)... och sedan att överföra pengarna till mitt personkonto i min bank - lätt sak!

Så - se till att ha eget bankgiro (om det är värt årsavgiften för bankgirot) eller gör som jag! Mina 1250:- spänn fick jag ganska snart utan ”avbränningar” i diverse bankavgifter etc.!

Lycka till - fråga mig gärna om du vill veta mer!
/B
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
CRM betyder ofta Customer Relationship Management. Alltså kundvård. Skulle alltså kunna betyda att de vill använda bilden i kundklubbserbjudanden och liknande. Spekulerar jag. Men det kan säkert ha någon helt annan innebörd också.
 
ANNONS